    From: "wolim" <n...@t...pisz>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Jak się wykańcza tynk "zatarty na ostro"?
    Date: Thu, 30 Sep 2010 22:59:02 +0200

    Użytkownik "Przemolo" <p...@g...pl> napisał

    > Witam, czy ktoś może mnie uświadomić co to takiego tynk zatarty na ostro
    > (coś na google znalazłem ale nie do końca chyba wiem) i co trzeba z nim
    > jeszcze zrobić, aby pomalować tak wykończoną ścianę?
    > Mowa oczywiście o ścianie w pomieszczeniu mieszkalnym.
    > Zakładam, że jeśli chodzi o ścianę pod kafle, to na taki tynk można
    > bezpośrednio kafle położyć?

    Tynk na ostro zaciera się tylko w pomieszczeniach, w których planujesz
    płytki. Takiego tynku się nie wygładza tylko zostawia przeciągnięty łatą lub
    ewentualnie wygąbkowany (przeciągniety specjalną gąbką do zacierania). Tynk
    pod malowanie musi być zaciągnięty na gładko (czyli "wymotylowany" - po
    gąbkowaniu na powierzchni tynku wytwarza się "mleczko", które zaciąga się
    szpachlą do sztablatury, tzw. "motylem").

    Dobrze położony tynk nadaje się do malowania bez kładzenia gładzi, chyba że
    jest zatarty na ostro :). Niewielu fachowców potrafi połozyć tak tynk, żeby
    nie trzeba go było gładzić gładzią...

    Mowa tu o tynkach gipsowych... chociaż coraz częściej spotyka się także
    ekipy, które zacierają na gładko tynki cementowo wapienne.

    Pozdrawiam,
    MW