    From: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak tam defrosty u Was?
    Date: Fri, 8 Dec 2023 09:28:00 +0100

    On 07.12.2023 09:31, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > To pewnie ma inny cykl niż moja, wg tego algorytmu co zapodałem to się
    > nie powinno wydarzyć.

    "1) In heating operation. defrost operation is performed when TE sensor
    satisfies any condition in A zone to D zone."

    To jak Ty rozumiesz ten zapis? Opierając się na tym co podesłałeś,
    załóżmy że mamy -6C na dworze i czysty parownik. Rozpoczyna się grzanie,
    które kończy się po 45 min. Pompa się wyłącza, nic się nie dzieje. Za 1h
    załącza się ponownie grzanie i tak jak ja rozumiem tę tabelkę, to PC
    będzie grzała co najmniej 55 min, a potem do spełnienia warunków (który
    pierwszy) w A zone lub D zone. Czyli w takim przypadku minimum 45+55=100
    min zanim zrobi defrost.

    To d to czas graniczny jak rozumiem (domyślnie 150 min)?

    cykle grzania są długie jak tylko to możliwe - wtedy defrosty są regularne "w punkt"
    i całość procesu działa możliwie optymalnie. A im bardziej "przerywana" praca, tym
    więcej sytuacji kiedy rozpoczęcie grzania zaczyna od mniej optymalnego "mielenia" aż
    algorytm osiągnie minimum czasowe dla przeprowadzenia defrostu.

    > dlatego warto mieć bufor ?

    Albo PC o małej mocy albo...to rzecz wtórna. Chciałem zaznaczyć samą
    ideę, bo pamiętam różne dyskusje tutaj:

    - ja przerywam w nocy grzaniem CWU,
    - ja mam histerezę 1C i mam IDEALNĄ temperaturę w domu
    - ...

    > TE = Outdoor unit, Heat Exchange Sensor (defrost)
    > To = Outdoor unit, Outside temp. sensor
    >
    > czyli TE - temp. parownika, To temp otoczenia
    >
    > TEO i ToO to są minimalne wartośc TE i To przechowywane w pamięci:
    > (The minimum TE value and To value between 10 and 15 minutes after heating
    operation has started
    > are stored in memory as TEO and ToO, respectively.)

    A widzisz, u mnie TE jest oznaczona temperatura zewnętrzną
    (environment). Dlatego To się zastanawiałem, co to.

    > CWU (300l) też pobiera ciepło z bufora

    CWU z tego samego bufora, a nie bezpośrednio z PC. Czyli na PC
    rozróżniasz w takim razie "co grzeje" czy ona myśli że cały czas
    "heating" tylko np. z różnymi nastawami temperatury?

    To też interesujące, bo np. u mnie w zależności od ustawienia czy
    aktualnie grzany obieg to CO czy CWU, to PC inaczej się zachowuje.
    Chociażby przy grzaniu CO z oczywistych względów działa modulacja i
    brane są pod uwagę parametry dla niej. Przy grzaniu CWU niezależnie od
    tego ile stopni trzeba dogrzać, PC zawsze idzie "pełną parą".

    > Temp w buforze mam wysoką, na CWU mam w okolicach 60st, zazwyczaj 55-65st.

    To cały bufor grzejesz do 60C? Dogrzewasz czymś, czy na PC taki parametr
    masz?

    > Nie mam opomiarowanego wymiennika gaz/woda

    Widząc że dalej piszesz o temp. gazu, to tutaj zakładam że chodzi Ci o
    temp. skroplin?

    > jak kiedyś miałem tam zamontowane tanie termometry z alii to po stronie gazu było
    80 i więcej stopni. Na górze bufora mam często 70-75st.

    Może zbyt ogólnie się wyrażę, ale temperatura gazu nie jest jakoś bardzo
    ściśle powiązana z temperaturą skroplin. Chociażby jak parownik będzie
    miał małą moc (vide np. będzie zaszroniony) to temperatura ssania będzie
    spadać więc temperatura sprężenia rosnąć. Z resztą nie chce tutaj brnąć
    za daleko, bo o ile dobrze pamiętam m.in. Ty zajmujesz się HVAC(?).

    > W zależności od temp. zew pompa pracuje kilka lub kilkanaście godzin na dobę.

    Podobnie.

    Jako ciekawostkę mogę dorzucić, że u mnie punkt takiej nazwijmy to
    równowagi (PC pracuje na najniższym biegu utrzymując zadaną temperaturę
    na powrocie przez 48h - weekend, G12W wiadomo...) mam np. w okolicy
    ~-5C, przy nastawie 27C na powrocie i ~22.5C w domu.

    Przykładowo w takich warunkach z takim nastawem, cały czas powrót
    utrzymuje się na wartości 27+-0,5C.

    A u Was? Cyrklowaliście w ten punkt H? ;-)

    > Tutaj masz staty z HA:
    >
    > https://zapodaj.net/plik-6Bj4FcVKb9
    >
    > górny wykres - zużycie ostatni miesiąc, widać przerwę w ostatni weekend, paliłem w
    kotle na drewno (też wpięty w bufor, równolegle jak PC).

    > dolny wykres - zużycie za rok wg miesięcy.

    Jak pisałem HA dopiero zaczynam, ale mogę w kontrze pokazać wykres z
    excela - https://i.ibb.co/QJgV1Hq/grzanie-co-i-cwu.png

    Zasadniczo się nawet pokrywają (co do proporcji) :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz