    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak to ocieplic
    Date: Sun, 22 Mar 2009 14:30:08 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    Ci

    > Tornad!! Cenie Twoje rady ale tym razem sie mylisz :)
    Ja na ogol nie pisze rady, ja robie wyklady, ktos mnie tak podsumowal...

    > Wspolczynnik przenikania ciepla dla drewna sosnowego to 0,3W/mK (dla
    > porownania styropian 10 x mniej). Zalozmy ze ma krokwie 18cm - opor
    > cieplny tej przegrody R=0,6, czyli wspolczynnik przenikania ciepla dla
    > takiej przegrody U=1,66W/m2K !!!!! Czy to jest porownywalne z
    > ocieplonym murem, ktory ma U=~0,2W/m2K ?? Nawet nowoczesne okna maja
    > mniej :)
    No wiec tu moze masz troche racji ale tylko moze. Ja w tych sprawach
    ociplania specjalista czy ekspertem nie jestem. A to z prostej przyczyny, ze
    siedem fachow osma bida.
    Ale nie chcem ale chyba bede musial. No bo juz w Twoim poscie zaczales od
    bledu a moz nawet dobrze tylko potem sie popsules. Napisales co prawda
    tendencyjnie zawyzajac to 0,3 W/mK i ze styropian ma 10 razy mniej.
    Zainteresowalo mnie to W/mK, ktore uwazam za poprawna jednostke przewodnosci
    czy wspolczynnika przewodnosci, zaraz pomyslalem, ze jestes nie ladacy jakim
    fachowcem.
    Tymczasem w opisie produktow ociplajacych podaje sie inna jednostke, o ktorej
    w szkolach nie slyszalem. Moze jestem tepy ale to co piszesz dalej U=...
    W/m2K jest wymiarem dla mnie nie zrozumialym. Pewnie chlopcy sobie to jakos
    niby dla gawiedzi ulatwili co by byla latwiejsza do zrozumienia czy co ale to
    sie scisle tej wymiar kupy nie trzyma.
    No bo jednostka W/mK obrazuje szescian o boku 1 x 1 x 1 m u ktorego na
    przeciwleglych scianach jest roznica temperatur rowna 1 stopien i ten
    wspolczynnik podaje ile watow czyli jouli na sakunde tego ciepla sie przez te
    sciany przedostaje. Tak to rozumiem i juz.
    A tu lacznie z toba pisza, ze U wyraza sie w W/m2K. MOze ktos gramotniejszy
    mi to z biegu wytlumaczy bo mi sie nie chce po goglach szukac?
    > Raczej moze w tym miejscu sciana przemarzac, a to pierwszy krok do
    > grzyba :(
    Ale za to pewne rzeczy w tym ciplo ja po prostu czuje. I jakos mi sie
    zakodowalo we lbie, ze siporeks czy inny porotherm ma parametry izolacyjne
    takie, ze scianak 20 czy 30 cm nie ma prawa przemarznac nawet przy 40
    stpniowej roznicy temperatur. Oczywiscie pod warunkiem, ze wczesniej nie
    namoknie bo wtedy mroz ja normalnie porozsadza a przynajmniej znacznie oslabi.

    > No nie bardzo.. Nowoczesne okno siedmiokomorowe z pakietem
    > trzyszybowym ma U ponizej 1, drewno tej grubosci 1,66 jak obliczylem
    > wyzej, wiec z ta dziesieciokrotnoscia to pomylka :)
    > pozdr.
    > Adam Sz.
    Jak pisalem nie jestem specjalista, ale troche czytalem i zapamietalem, ze
    sredniej klasy okno ma to U rowne 2.5 W/m2K. Drewno jakies 0.20-0.26 i tu
    wlasnie problem gdyz brakuje mi jednego wymiaru czyli dlugosci drogi wedrowki
    tego ciepla, aby to latwo porownac.
    Ale tak na oko jesli gosciu ma krokwie 18 cm wysokosci zapewne ociepli ja od
    dolu jeszcze z 5 cm welna, potem podwiesi plyty to da w sumie okolo 25 cm
    drogi zimna w tym porotermie a to moim zdaniem jest na tyle duzo, ten opor
    ciplny bedzie na tyle wystarczajacy, ze nie warto tego rozwalac. Poza tym
    zapewne pod kalenica zrobi polmetrowej szerokosci poziomy sufit a po bokach
    jakies scianki kolankowe, za ktore napakuje welny tak, ze zostanie mu tej
    zimnej krawedzi "gora" po dwa metry z kazdej strony.
    Latwo Wam radzic; wyciac, zapelnic styropianem itd. Ludzie, do tego trzeba
    stawiac rusztowania, to trzeba przyciac rowniutko i po co? Aby zastapic to
    styropianem?
    Dobra, idac Waszym tokiem rozumowania moze lepiej wywalic cala ta wredna,
    zimna sciane, ktora i tak moze sie od wiatru zlamac na wysokosci drugiego
    pustaka od dolu. Potem ten trojkatny otwor zadrutowac lub lepiej zasiatkowac i
    na tym zbrojeniu obustronnie nalepic po 20-30 cm styropianu. Uzyska sie
    zbrojona scianke ze styropianu, ktora bedzie miala niespotykana w swiecie,
    rekordowo niskie wartosci wspolczynnikow przewodnosci cieplnej, zatem i tego
    oporu. Po co w ogole tam sciany murowac, przecie ona nic nie podpiera, sru, z
    cala ze styropianu zrobic!
    Pzdr.
    Tornad