    Date: Sun, 05 Feb 2012 23:30:01 +0100
    From: dziadek+40 <p...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jakie macie temperatury na rekuperatorze?

    > Ciekaw jestem kilku szczegółów:
    > - na jakiej głębokości masz GWC?
    > - rury jakieś specjalne czy zwykłe?
    > - czy na końcu też wszystkie się zbiegają w jednej czerpni czy masz 4
    > czerpnie?
    > - czy robiłeś jakieś odwodnienie?
    > - od jak dawna używasz powietrznego GWC?
    >
    > Pozdrawiam

    No wiec jest to GWC zrobiony z kanalizacyjnego PCV, wiem wiem, dostanę
    raka od tego. (pewnie bym dostał gdybym się żywił wysokocukrowo co lubią
    nowotwory, tak sie pocieszam ;)
    Ale wracjac do meritum:

    system dziala od 3 sezonów

    Budowa jest taka:

    czerpnia z rury 160mm 2 m potem kolanko i 200mm pozioma rura 5 metrów
    długa zrobiona z 2 trójników 200 mm 100mm wyjscie, 2 redukcji do 160mm
    i takiegoż trójnika na 100m i na końcu kolana 100mm. co w sumie daje
    poczatek 4 rurom 100mm dla lepszego oddawania ciepla gruntu 4 pierwsze
    metry są zrobione z rur szarych, do wewnętrznych instalacji.

    te pogrubienia zrobilem z 2 szt redukcji 160mm - 100mm połączonych
    łacznikiem 160mm i to wpinam pomiedzy 2 rury 100mm
    takie pogrubienia sa 3 na kazdym z 4 przewodów

    Po 16 metrach wszystko sie znow zbiega w jednej rurze 200mm a nastepnie
    wchodzi do domu przewodem 160mm

    rury są na głębokości 120-100 cm pod powierzchnia terenu.

    Co do odwodnienia to tu jest feler, teraz bym to zrobił z trójnikiem pod
    czerpnia w ktorym na dnie zatkanym zatyczką umieściłbym pompkę newjet do
    wody do akwariów. ma świetną wydajność jesli chodzi o wysokość
    podnoszenia i zabezpieczenie przed pracą bez wody. a przy tym są malutkie.
    Ale niestety mam kolano i nie mam dobrego miejsca na umieszczenie pompy.
    Ekipa ktora to ukladala troche sie nie postarała i mam jakąś
    nieszczelność bo jak sie podnoszą wody gruntowe wcieka mi tam woda gruntowa.

    W czasie deszczów mam do odpompowania ok 10-20 litrów raz na tydzien.
    Tą pompke po zimie jednak zainstaluje choć nie będzie tak optymalnie jak
    by było w trójniku.

    Dodam, ze zeszlej zimy jak na dworze bylo -27 stopni tez bylo ponad +7
    stopni na wejściu do rekuperatora. Ale wtedy bylo 30-40 cm śniegu wiec
    ziemia nie zamarzała pod nim.

    Centrala chodzi caly czas na ok 20-25% wydajności
    Grunt mam piaszczysto gliniasty.
    W domu komfort związany z wymiana powietrza jest wystarczający przy
    takim ustawieniu.

    Te 3000zł bo chyba tyle zapłaciłem za materiały i instalację pod ziemią
    uważam za jedna z najlepszych decyzji.

    Mysle ze sprzedawanie rekuperatora klientom bez GWC w naszym klimacie to
    naciąganie klientów co widać w poście kol. quent'a powyżej w tym wątku.