    From: Ikselka <i...@g...pl>
    Subject: Re: Kiełkowanie dyniowatych.
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Date: Thu, 27 Aug 2015 16:34:40 +0200

    Dnia Thu, 20 Aug 2015 11:56:56 +0200, Trybun napisał(a):

    > Mi w pierwszym momencie skojarzyła się z owocem granatu...;-) Nawet bym
    > nie pomyślał że w sposób amatorski, i w naszym klimacie wyhodować
    > taaakie figi...

    Wbrew pozorom jest to BARDZO proste. Roślina wyjątkowo przyjazna - jesienią
    traci liście, wtedy idzie do piwnicy, ledwo podlewana w czasie zimy. Pod
    koniec zimy wprost z pączków na gałązkach pojawiają się maleńkie owocki,
    które wiosną rosną wraz z liśćmi. Część opada, ale równocześnie z
    wznowieniem wegetacji pojawiają się liczne nowe, dojrzewające w sierpniu
    (te "zimowe" potrafią dojrzeć i w czerwcu-lipcu).
    Typowych kwiatów roślina ta nie ma, po prostu od razu z pączka na gałązce
    rośnie zielony owocek. Owoce dojrzewają własnie w sierpniu - jedyny warunek
    to południowa wystawa i osłonięte miejsce, albo folia, to drugie oczywiście
    jest lepsze. Mam i tak, i tak.
    Drzewka można silnie przycinać, a wtedy nie zajmują dużo miejsca, lecz
    zagęszczają się i dobrze rodzą.

    Figi mam już bardzo dawno. Pierwsze drzewko, najstarsze i już bardzo duże
    (a i donica, w której rosło - ciężka), musiałam zostawić na zimę w
    nieogrzewanej szklarni i przemarzło podczas tzw zimy stulecia, kiedy mrozy
    u nas były poniżej -36 st C (ile poniżej - nie wiem, bo skończyła się wtedy
    skala termometru). Na szczęście miałam z niego liczne młode.
    Teraz mam jedno stare (jakieś 10 lat) w dużej beczce, dwa średnie (około
    5-letnie) i 6 mniejszych. Roślinki rodzą owoce praktycznie od razu w
    pierwszym roku po ukorzenieniu - pod warunkiem, że są rozmnożone z już
    owocującego drzewka. I ja tak właśnie zawsze robię.
    Własne, świeże, słodkie jak miód, dojrzałe, wielkie figi - to wielka
    przyjemność. Do tej pory zebrałam już ze trzy kilo :-)