    From: janusz_k <J...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kociol gazowy + PC
    Date: Fri, 13 Sep 2013 13:08:24 +0200

    3%W dniu 09.09.2013 o 10:18 Ergie <e...@s...pl> pisze:

    > Witam!
    >
    > Pewien Niemiec zrobił sobie ogrzewanie gazowe (kocioł kondensacyjny), a
    > wylot spalin podłączył do powietrznej PC. Czyli PC służy tylko jako
    > odzysk ciepła ze spalin. Był o tym program w TV (niestety niemieckiej
    > więc nie wszystko zrozumiałem choć według niektórych jako Ślązak jestem
    > "zakamuflowaną opcją niemiecką" :-)
    >
    > Wypowiadał się jakiś specjalista który twierdzi że taki tandem daje 30%
    > oszczędności. Tak się zastanawiam, bo sporo osób ma kotły gazowe i do
    Pytanie od czego liczone, kocioł kondesat produkuje zbyt mało ciepła nawet
    dla najmniejszej PC. Poza tym strumienie powietrza są zbyt różne aby to
    pożenić razem, w kondesacie jest mały wentylatorek a w PC powietrznej
    nawet małej 1-2KW to dość solidny wentylator.
    Stąd te 30% to może być 24kw*3%(strata kondesata)= 720W ciepła, z tego
    odzyska 30% czyli 216W :) koszty PC i instalacji się nigdy nie zwrócą.
    Czyli to taki hłyt marketingowy aby błysnąć w TV bo sens ekonomiczny
    z tego żaden.

    > tego klimatyzację z opcją grzania (czyli de facto powietrzną PC)
    > pożenienie tego nie powinno kosztować więcej niż 1-2 tysiące, więc może
    > gra jest warta świeczki.
    Wyżej udowodniłem że nie warta, chyba że ten piec grzeje cały blok
    100 mieszkań to wtedy tak.

    > Zakup PC specjalnie po to by ją podłączyć do komina kotła gazowego
    > pewnie nigdy się nie zwróci, ale skoro klimatyzacja już jest to czemu by
    > jej nie użyć?
    Nie wolno bo nieszczelny wymiennik spowoduje zatrucie powietrza
    dolotowego wentylacji.

    > Pytanie do kolegów instalatorów: słyszał ktoś o podobnym rozwiązaniu w
    Nie

    --

    Pozdr
    Janusz