eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieKocioł gazowy dwufunkcyjny czy jednofunkcyjny plus terma. › Re: Kocioł gazowy dwufunkcyjny czy jednofunkcyjny plus terma.
    From: Jacek <k...@a...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kocioł gazowy dwufunkcyjny czy jednofunkcyjny plus terma.
    Date: Tue, 25 Aug 2020 17:03:13 +0200

    W dniu 25.08.2020 o 11:43, Adam Lubszczyk pisze:
    > Witam!
    > Obecny stan:
    > Kocioł węglowy, grzejniki aluminiowe bez zaworów termostatycznych oraz grube
    stalowe rury , układ otwarty ze zbiornikiem wyrównawczym. W okresie grzewczym kocioł
    ogrzewa bezpośrednio bojler CWU płaszczowy,a poprzez zawór czterodrogowy (ręcznie
    ustawiany) grzejniki CO.
    > Sterownik kotła utrzymuje na nim zadaną temperaturę (ok. 60 stC) oraz załącza pompę
    od bojlera. Na grzejniki poprzez zawór czterodrogowego idzie woda o temp zwykle
    poniże 40 st C , jedynie w bardzo duże mrozy max 45 st C. W pokojach temperatura
    zwykle powyżej 23 st C (rodzinka lubi ciepło i przebywanie w domu bez swetrów a w
    t-shirt).
    > W okresie letnim, CWU mam z termy gazowe (gaz ziemny) co jest bardzo niekomfortowe.
    Dlatego zastanawiam się na zasobnikiem warstwowym ładowanym za pomocą tej termy lub z
    kotła gazowego dwufunkcyjnego.

    > No to do rzeczy. Chciałbym przejść na ogrzewanie gazowe i pytanie, które
    rozwiązanie będzie lepsze:
    > 1 - kocioł dwufunkcyjny + zasobnik CWU warstwowy
    > 2 - kocioł jednofunkcyjny (tylko CO) + obecna terma + zasobnik CWU warstwowy
    >
    > Minusy rozwiązania 2 to dwa urządzenie do obsługi (a może to plus?) oraz dwa kominy
    ,co chyba nie jest aż takim problemem: terma już ma komin a dla kotła i tak trzeba
    dostosować ten od pieca węglowego (wkład) oraz zastanawiam się czy ,,typowe"
    rozwiązania dla zasobnika warstwowego dla kotłów dwufunkcyjnych zadziała z termą.

    > Tak przy okazji mam pytanie o ogólne zasady działania ogrzewania gazowego.
    > -Czy kocioł gazowy grzeje cyklicznie czy moduluje swoją moc, i czym się kieruje
    załączając / modulując grzanie?
    > -Jak kocioł nie grzeje to czy wyłączana jest także pompa obiegowa CO ?
    > -Czy przy kotłach gazowych kondensacyjnych stosuje się zawory mieszające?
    > -Czy kocioł kondensacyjny dwufunkcyjny pracując w trybie CWU jest bardziej sprawny
    od zwykłej termy?
    Miałem kocioł dwufunkcyjny i zawsze był problem, że ciepła woda pojawia
    się z opóźnieniem, a temperatura nie jest stabilna. Wymieniłem na kocioł
    jednofunkcyjny z zasobnikiem 150 l. Teraz ma wodę ciepłą od razu i
    zawsze o jednakowej temperaturze. Problem jest taki, że zasobnik wymaga
    od czasu do czasu podgrzania, nawet w nocy, a więc chyba to rozwiązanie
    nieco więcej gazu zużywa. Jednak biorąc pod uwagę kłopoty z
    2-funkcyjnym, czekanie na ciepłą wodę, opóźnione zapalanie przy
    mniejszym przepływie i kaprysy temperatury wolę torchę więcej wydać na
    gaz i mieć spokój.
    Jacek