    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sun, 30 Jun 2019 22:55:15 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Kolektory i nie chcę ciepła
    From: Budyń <b...@g...com>

    W dniu niedziela, 30 czerwca 2019 20:49:04 UTC+2 użytkownik heby napisał:
    > Cześć.
    >
    > Stawiam na dachu kolektor. Upał i palnik prosto w kolektor. Nikogo nie
    > ma w domu, ciepła woda nie jest potrzebna, prądu zabrakło i obieg nie
    > pracuje.
    >
    > Jak współcześnie zabezpiecza się kolektory przed zagotowaniem?

    dokładnie tak jak nie chcesz - głównie przez takie dobranie rozmiaru aby nie było
    namiaru ciepła.

    > Widze że powszechne jest zalewanie glikolem (ale nie 100% wiec nie do
    > końca wiem gdzie jest Tmax). Słyszę, ale nie widzę, że są rozwiązania z
    > roletami (samoczynnymi na bimetal). Ktoś mi kiedyś opowiadał o
    > absorberze który przy 90 stopniach zmienia kolor na biały.

    biały nie biały, nieliniowy -hewalux ma takie. To byłoby fajne rozwiązanie gdyby nie
    cena, nie wiem jaka ale się domyślam że niewąska.

    > A serio, jak zabezpiecza się solary przed zagotowaniem wody? Rozumiem że
    > zależy to od typu solara, ale mimo wszystko, jak?

    są takie które pod wpływem ciśnienia wypychaja glikol do zbiornika

    > Plan jest taki że chcę wsadzić przewymiarowane solary na dach i na pewno
    > latem będzie za dużo energii do użycia którą będę pobierał tylko czasami.

    samoróbki byłyby w tej sytuacji niezłe bo z założenia (powłoka nieselektywna) nie
    dają bardzo wysokich temperatur.

    b.