    From: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kominek w domku letniskowym
    Date: Wed, 26 Jan 2011 08:30:39 +0100

    W dniu 24.01.2011 21:28, pa.rys pisze:

    > rozprowadzanie ciepła ponieważ jest to malutki domek (6mx6m fundamenty)
    > z poddaszem. Szczerze mówiąc nie wiem na co zwrócić uwagę przy wyborze
    > wkładu. Korzystając z pomocy u sprzedawcy obawiam się stronniczych

    Z własnego i sąsiada doświadczenia (on ma kominek, ja wolnostojący
    "kominkowy" piec żeliwny) sugerowałbym raczej mój wybór.

    Kominek jest fajny, ale jego instalacja to dużo więcej roboty. Czyli
    więcej wydajesz na materiały i robociznę, a efekt termiczny ten sam.

    Jeśli chodzi o estetykę - można znaleźć na prawdę ładne żeliwne piece z
    dużymi szybami. Dodatkowo - boczne drzwiczki do dorzucania opału, obecne
    w wielu takich piecach, to na prawdę duży plus. Jest to często
    niedoceniane, ale ja bym takiego bez bocznego wrzutu nie brał, nawet za
    pół ceny ;)

    Dochodzi jeszcze kwestia miejsca - kominek z obudową to będzie wielka
    krowa, a małych wkładów jakoś nie widziałem.

    Ważne sprawy:

    1. Komin - bezwzględnie jakiś z izolowanym termicznie przewodem
    kominowym. Ja mam ceramiczny kanał kominowy o średnicy około 28cm,
    dookoła tego jest wełna mineralna, a całość jest zabudowana
    keramzytowymi pustakami (ma od razu kanał wentylacyjny).

    2. Rura od pieca do komina - nie może być za krótka, bo dużo ciepła
    pójdzie "w komin". Za długa też oczywiście nie ;) U siebie wlot mam na
    wysokości około 180cm, rura wychodzi z pieca pionowo do góry i ma
    "żeberka". Działa ;)

    3. Moc - lepiej więcej jak mniej ;) Mój ma nominalną 14kW co przy domku
    nieco większym od Twojego jest wg. "norm" mniej-więcej 2x za dużo.
    Oczywiście jeśli zimą (powiedzmy - przy temperaturach poniżej 10C) w
    ogóle nie planujesz bywać, to nie ma co się wysilać i przy dobrym
    ociepleniu jakieś 7kW wystarczy - nawet wiele nie trzeba będzie palić.
    Ale jeśli domek może zmienić się na całoroczny albo okazyjnie będziesz
    bywać zimą - bierz coś w okolicach 14kW. Mniejszy może i starczy, ale
    zanim się w domu nagrzeje..... Parę dni temu miałem solidną gorączkę,
    ale dzięki nadmiarowi mocy pieca szybko podniosłem temperaturę na tyle,
    że przestało mnie trząść (termometr zeznał potem, że było to prawie 30C
    przy zauważalnym mrozie na zewnątrz).