eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieKosztorys instalacji i wykończenia - jak do tego podejść? › Re: Kosztorys instalacji i wykończenia - jak do tego podejść?
    From: "wolim" <n...@t...pisz>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kosztorys instalacji i wykończenia - jak do tego podejść?
    Date: Fri, 17 Jul 2009 13:26:58 +0200

    Użytkownik "shaman" <s...@p...wytnij.onet.pl> napisał

    > No to super, że tak Ci wyszło.. gdybyś jeszcze napisał jak się do tego
    > zabierałeś i ile czasu Ci to zajęło.

    Zrobiłem sobie arkusz kalkulacyjny, w którym uwzględniłem wszystkie
    przewidywalne koszty.

    Jak masz stan surowy, to musisz po kolei liczyć:
    1. Instalacja elektryczna (ilość przewodów do przewidzenia, ilość gniazdek i
    osprzęt do rozdzielni też, dogadałem się na koszt robocizny i znałem
    wszystkie koszty). Podobnie z alarmem (u mnie kosztował 2000 zł). Razem
    instalacje z przyłączem wyszły niecałe 10 000 + gniazdka (ok. 1500 zł).
    2. Tynki - ceny ogólnie dostępne, z materiałem i robocizną wychodzi 26zł/m2
    3. Instalacje CO+CWU+KANALIZA (tu wziąłem sobie dwóch instalatorów, którzy
    policzyli mi wszystko z dokładnością do 1000 zł). U mnie wyszło niecałe 30
    000 - z piecem na groszek.
    4. Wylewki - tak jak tynki - znasz powierzchnię, to znasz koszt. Nie
    zapomnij o tarasie, bo z reguły jest duży i powoduje wzrost kosztów wylewek
    (często się o nim nie pamięta).
    5. Zabudowa poddasza - znasz powierzchnię, to wiesz ile wełny i płyt kupić,
    można też z grubsza obliczyć ilość profili - ja policzyłem z grubsza i
    dodałem 20% na jakieś nieprzewidziane wydatki. Robocizna też jest łatwa do
    policzenia, bo firmy biorą z reguły od metra.
    5. Łazienki - ja zakładałem, że nie mogę przekroczyć z ceną płytek 100zł/m i
    tego się z grubsza trzymałem. Klej liczyłem worek na 5 metrów. Fuga -
    wiadomo. Ceramika sanitarna, baterie, oświetlenie, lustra, kabiny - wszystko
    masz w sieci - tu postawiłem sobie limity cenowe, których się trzymałem
    później. Jeszcze dochodzi wykafelkowanie kotłowni - u mnie poszły najtańsze
    kafle po 20zł/m.
    6. Kominek - tu nie wiem ile biorą firmy za postawienie kominka i to byłaby
    dla mnie niewiadoma. Ja założyłem, że na wkład nie wydam więcej niż 2500 zł,
    do tego 2 regipsy, kilka profili, wełna, rury do rozprowadzenia powietrza,
    płyta marmurowa na przód kominka i kratki. Razem założyłem nie więcej niż
    5000 zł. Ale bez robocizny. Dolicz pare stówek na pierwszą dostawę drzewa,
    bo jak tylko będziesz miał kominek, to będziesz chciał w nim na okrągło
    palić ;D
    7. Podłogi (okładziny) - znasz powierzchnię, wiesz co chcesz mieć (lub na co
    Cię stać) to znasz koszt. Możesz też założyć limit cenowy. U mnie panele z
    montażem wyszły na gotowo ok. 50 zł/m. Zakładałem na podłogi nie więcej niż
    60 zł, więc jeszcze zostało.
    8. Malowanie - farby i akcesoria trzeba liczyć ok. 3 zł/m2 koloru i 1,50-2
    zł za biały. Policzysz to prosto dzięki informacji o wydajności na puszce z
    farbę. Trzeba pamiętać o pewnym naddatku, zwłaszcza jak każdy pokój w innym
    kolorze chcesz mieć (nie kupisz idealnie tyle farby ile jest Ci potrzeba,
    więc zawsze część będzieesz musiał wyrzucić). Tak też liczyłem. U mnie
    malowanie wyszło ok. 2000 zł. (farby Dekorala)
    9. Drzwi wewnętrzne - zakładałem nie więcej niż 1000 zł za sztukę z montażem
    (wcześniej oczywiście przeglądałem strony), wyszło ok. 900 zł za sztukę
    (Classeny) z klamkami.
    10. Schody - tu wybór jest duży. Początkowo zakładałem 8 000 zł. Potem
    zweryfikowałem swoje plany, bo za te pieniądze nie dało się nic ciekawego
    kupić, dodałem jeszcze 3000. Ostatecznie staneło jednak na schodach
    modułowych z firmy Cora - dzisiaj zamówiłem. Koszt 6800 zł. Zatem znowu się
    udało.
    11. Drzwi wejsciowe - do wyboru, do koloru.
    12. Taras - to koszt tylko płytek, kleju, folii w płynie
    13. Elewacja - kupowałem materiały na allegro - tam masz ceny podane za m2
    gotowej elewacji (tj. klej+styro+siatka+klej+tynk) - czasem nawet podają
    cenę z robocizną. Dolicz jeszcze 15% na listwy i narożniki.
    14. Podbitka - allegro cena od 17zł/m2 za drugi gatunek do 25 za pierwszy.
    Do tego bejca, lakier, wkręty, listwy-kątowniki. Razem za materiał u mnie
    nie więcej niż 2500.
    15. Parapety wewnętrzne - wiesz ile (znasz m2 lub mb) to wiesz ile
    zapłacisz. Dolicz materiały montażowe (kleje, itp.)
    16. Parapety zewnętrzne - tak samo.

    To chyba tyle. Do całej kwoty doliczyłem 15% na pierdoły, typu kołki,
    wkręty, wentylatory, pianki, deski, silikony, akryle, szpachle, zgrubne
    zagospodarowanie działki i inne nieprzewidziane koszta.

    Właśnie doczytałem, że masz obliczony stan surowy otwarty.
    Doliczyć zatem musisz jeszcze:
    17. Okna (wyślij zestawienie stolarki do kilku firm i poznasz cenę).
    18. Dach - wyślij projekt do wyceny do kilku firm i w ciągu dwóch dni
    dostaniesz cenę za kompletny dach. Mi wycenili do złotówki. Bałem się, że
    braknie dachówki i dokupiłem ok. 10 metrów dodatkowo - niepotrzebnie -
    zostało na garaż;). Ceny za robocizne są także ogólnodostępne.
    19. Więźba - ja wstępnie strzeliłem 10 000 (z grubsza liczyłem ilość m3 z
    projektu - cena za m3 to ok. 750 zł). Łaty, gwoździe, śruby itp. -
    doliczyłem 2 000 zł. Dużo się nie pomyliłem. Robocizna w granicach 20-25
    zł/m2

    Ogólnie należy przyjąć zasadę, że trzymamy się pewnych ustaleń. Jeśli np.
    spodobają nam się droższe kafle, to musimy kupić tańszą kabinę i vice versa.

    Wydaje mi się, że gorzej poszło mi szacowanie kosztów stanu surowego. Tu
    były rzeczy, o których bym nie pomyślał - np. kilka m3 desek do szalunków.
    Wykopy pod fundamenty 2x głębsze niż w projekcie (nie robiłem wcześniej
    badań gruntu) - Przez to poszło 2x więcej piachu, 2x więcej bloczków. Jednak
    dało się też gdzieniegdzie zaoszczędzić - w projekcie było kilka rzeczy,
    które po porozumieniu z projektantem i kierbudem możnabyło zastąpić tańszymi
    rozwiązaniami.

    Oczywiście zostaje mi jeszcze do zrobienia ogrodzenie, podjazd (ok. 300m2
    kostki - tłuczeń już mam wysypany), opaska wokół budynku i inne pierdoły
    wokół domu. Liczę jeszcze jakieś 25 000 zł.

    PS. W sierpniu przeprowadzka ;)

    Pozdrawiam,
    /\/\\/\/