    From: "uzytkownik" <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kran w ogrodzie
    Date: Fri, 26 Apr 2013 22:35:15 +0200

    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości
    news:klelhd$6e1$1@news.dialog.net.pl...

    > Co to znaczy PB?

    Polibutylem np. rury Hep2O (Hepworth)
    Rura ma właściwości elastyczne i bez najmniejszego problemu wytrzymuje
    naprężenia powstające podczas zamarzania wody, która zwiększa swoją
    objętość. Jednak instalacja to nie tylko sama rura polibutylenowa, ale
    także złaczki gwintowane i zawory.

    > Ja mam tak, że na ścianie jest bateria, będzie zrobiona gustowna
    > skrzyneczka zakrywająca, z ociepleniem na sobie.

    Po cholerę tak kombinować?

    Montujesz od wewnątrz zawór odcinający oraz łapę z gwintem wewnętrznym.
    W ten gwint wkręcasz odcinek rury stalowej lub miedzianej lub też ze
    zgrzewanego PP zakończonej gwintami. Tą rurę umieszczasz w otulinie i
    wmurowujesz w ścianę tak, aby utworzyć delikatny spad na zewnątrz.
    Montujesz na zewnątrz zwykły kran z zaworem grzybkowym (byle nie kulowy)
    i zapominasz o problemach. Przed zimą zakręcasz zawór wewnętrzny, a
    odkręcasz zawór (kran) na zewnątrz. Woda sobie spływa z odcinka rury i
    nie ma co zamarznąć. Nawet jeżeli już zamarznie, bo ktoś zapomni zamknąć
    wewnętrzny zawór i otworzyć kran to wykręcasz odcinek rury znajdującej
    się w ścianie i wkręcasz nowy.
    Skrzyneczki, szafeczki to niepotrzebny dodatkowy wydatek, a także
    niepotrzebny mostek termiczny.