    From: Jacek Osiecki <j...@c...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Kuchenka indukcyjna czy elektryczna?
    Date: Thu, 29 Apr 2010 11:40:06 +0000 (UTC)

    Dnia Thu, 29 Apr 2010 11:36:26 +0200, sam jestem napisał(a):
    > Dobrzy ludzie, a jakie są róznice między tymi kuchniami, bo już nic
    > nie rozumiem...

    W dużym uproszczeniu: kuchenka indukcyjna nie grzeje sama w sobie - tylko
    przy użyciu efektu indukcji elektromagnetycznej sprawia, że dno garnka
    zaczyna samo być grzałką. Skutek jest taki, że dno garnka od razu się
    rozgrzewa, podczas gdy przy klasycznej kuchence najpierw musi się rozgrzać
    element grzejny pod płytą, potem ciepło musi przebić się przez samą płytę
    i rozgrzać dno garnka.
    Zalety indukcji:
    - niemal natychmiastowa reakcja na ustawienie (włączenie wyłączenie) - co
    sprawia, że ma sens coś takiego jak timer :) Ja tak np. podgrzewam mleko
    wiedząc że jak ustawię "7" i 4 minuty to pół litra mleka będzie gorące
    i nie wykipi :) Reakcja na wyłączenie jest nawet lepsza niż na kuchence
    gazowej, bo elementy gazowej podgrzewają się bardziej niż szklana płyta,
    - dużo lepsza wydajność - ta sama energia jest spożytkowana znacznie
    lepiej, co daje niższe koszty
    - grzeje szybko jak burza - koniec z dłuuuugim czekaniem aż się zagotuje
    woda pod spaghetti ;)
    - nawet jeśli coś wykipi, to się nie przypali - gorące jest dno garnka,
    w dodatku znacznie mniej niż przy kuchence elektrycznej gdzie najgorętsza
    jest płyta, potem dno garnka od dołu, potem dopiero dno garnka od góry ;)
    Oczywiście, coś tam się może przypalić jeśli użytkownik nie będzie się
    przejmował tym że się np. mleko wylało - ale i tak skutki będą bez
    porównania mniejsze niż przy gazie/zwykłej elektrycznej
    - grzeje się dno garnka, więc jedyny gorący element płyty to powierzchnia
    pod garnkiem (nawet nie powierzchnia grzejna), obok jest po prostu zimna.

    Wady? Niektóre płyty wydają z siebie piski/bzyczenie (moja tak robi, podobno
    z reguły nie robią). Ja mam jakiegoś najtańszego electroluxa. Jeśli chodzi o
    konieczność zakupu specjalnych garnków - wystarczą dowolne z odpowiedniej
    stali (choćby Ikea 365+), najprostszy test to magnes :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944