    From: "kurdebalans" <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Linia napięcia na działce
    Date: Fri, 10 Sep 2010 19:57:27 +0200

    > 1 zdanie - dopuki stoi słup u goscia lub za płotem to musisz zachowac
    > odległosci, nawet jak stoi absolutnie nielegalnie to musisz zachowac
    > odległosci. Nie robisz tego co chcesz.

    To Ty nie robisz tego co chcesz bo wszystkie słupy bez służebności lub
    jakiejś umowy są nielegalne:
    http://grafik.rp.pl/grafika2/355086

    To wpływa na sposób użytkowania działki. Ogranicza swobodę jego działania.
    Sprawia że należy uwzględnić inne dodatkowe przepisy. Z tego tytułu jednak
    właściciel ma prawo domagać się zapłaty.

    ZE to nie państwo w państwie:
    W podobnej sprawie wypowiadał się już Sąd Najwyższy. Uznał, że w razie
    bezumownego korzystania z cudzego gruntu, zakład energetyczny zajmuje go
    prawie jak właściciel, czyli samoistny posiadacz z art. 225 k.c. W dodatku
    działa on w złej wierze, o czym może świadczyć brak umowy uprawniającej go
    do zajmowania gruntu. Dlatego musi on zwrócić właścicielowi gruntu nie tylko
    wartość zbiorów, których ten nie uzyskał, ale również jest odpowiedzialny za
    pogorszenie gruntu. Ponadto jest obowiązany do wynagrodzenia za korzystanie
    z rzeczy (wyrok Sądu Najwyższego z 25 lutego 2004 r., sygn. akt II CK
    32/03).

    Orzecznictwo Sądu Najwyższego:
    - uchwała SN z dnia 17.06.2005r. sygn. III CZP 29/05 - odnośnie uprawnienia
    do dochodzenia odszkodowania za bezumowne korzystanie z nieruchomości

    - wyrok SN z dnia 6.01.2005r. sygn. III CK 129/2004 - pozwalający domagać
    się usunięcia przedmiotowych urządzeń z Twojej własności.

    > ad2 i ad3 sam sobie odpowiedziales, jednak prawo budowlane sie tym zajmuje
    > :)
    >
    > ad4 nie tylko PB sie zajmuje odległosciami, np przepisy energetyczne, np
    > przepisy kolejowe (o tym ze w pasie 4m od granicy pkp nie mozna nic
    budować)
    > b.

    To obniża wartość działki. Z tego tytułu właściciel też może żadać
    rekompensaty.

    Ale hossa ZE się kończy.
    A Ty w swoich projektach musisz uwzgledniać takie coś:
    "Przedsiębiorca musi zapłacić właścicielowi za ustanowienie na jego gruncie
    służebności przesyłu. Natomiast właściciel nie może odmówić zgody na
    wybudowanie urządzeń."
    http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/20075,oplata_z
    a_sluzebnosc_przesylu.html

    To że nowe prawo już działa widać tu:
    Dostęp do skrzynki na granicy posesji poprzez służebność. Ustanowienie
    słuzebności w KW na koszt ZE.
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?141202-ENE
    RGIA-PRO-s%C5%82u%C5%BCebno%C5%9B%C4%87-gruntu-w-Ksi
    %C4%99dze-Wieczystej

    Tu jest komentarz radcy prawnego ze wskazaniem stosownych przepisów:
    http://www.lexagit.pl/index.php/2010/04/odszkodowani
    e-od-zakladu-energetycznego-za-slup-energetyczny-ter
    enie-prywatnym/

    Odnieś się proszę do tego:
    http://www.ppr.pl/artykul-sluzebnosc-przesylu-151482
    .php
    http://www.rp.pl/artykul/56673,345851_Miliardy_za_sl
    upy_na_dzialce.html
    (na końcu jest wyliczenie)
    Ciekawe. Jak masz kaprys postawić na środku cudzej działki słup to nikogo o
    zgodę nie pytasz? A mozna tak załatwić żeby słup stał u sąsiada którego nie
    lubię?
    A ile to kosztuje? (chociażby dlatego nie możesz prowadzić linii tam gdzie
    się to Tobie podoba)

    Twoja odpowiedz na wiele przeze mnie postawionych kwestii brzmi:
    "Bzdury, bo co by to było [jak by każdy tak robił?]"
    ZE ma prawo korzystać z mojego terenu i stawiać na nim słup. A ja nie mam
    prawa kożystać z tego że ktoś na mojej posesji robi biznes? A niby dlaczego?
    Bo "co by to było?"

    I wreszcie najciekawsze:

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna
    z dnia 9 grudnia 2009 r.
    IV CSK 291/2009
    Okres do 1989 r. nie może być wliczany do okresu zasiedzenia przez
    przedsiębiorstwo państwowe, jakim był zakład energetyczny. Do tego czasu
    wszystko było własnością Skarbu Państwa, a zatem i posiadanie było
    wykonywane na jego rzecz. Zakład sprawował tylko zarząd, a więc nie był
    właścicielem urządzeń.
    Wyrok SN jest wykładnią prawa. Oznacza to że w danym rozstrzygnięciu sąd nie
    może wyrokować inaczej.
    Oznacza to że ZE w ŻADNEJ sprawie nie może twierdzić że zasiedział prawo
    służebności. Pierwsze zasiedzenia zapadną dopiero w 2019r.
    Czyli ZE można ze swojej posesji przegonić. ZE musi wpierw takie prawo
    uzyskać. Może się dogadać. Zapłacić, wydzierzawić. Ustanowić sądownie. Lecz
    twierdzę że do czasu uprawomocnienia wyroku sądu wszystkie urządzenia ZE
    bez wpisanej w KW służebności lub innej umowy są postawione NIELEGALNIE.
    I nie mój to problem "co to teraz będzie."
    W.