  • Data: 2009-01-24 19:14:58
    Temat: Re: Miedziana instalacja c.o. - upływ czasu
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
    > decyzję.
    > Miedź wydaje się solidnym materiałem, a plastik jakiś taki
    > "plastikowy"....
    > Oczywiście w przypadku wybrania miedzi nie wchodzi w grę jakiekolwiek
    > łączenie rur w podłdoze, to chyba oczywiste.
    > Jeden kawałek od rozdzielacza do grzejnika. Ale to wypłukiwanie i korozja
    > nieco mnie martwi (jestem strasznie leniwy stąd nie chciałbym za kilka lat
    > robić remontów).
    > Czy technika plastikowa jest na tyle stara aby mozna było coś o niej
    > powiedzieć z perspektywy lat (a miedziana jest?)?

    Technika nie jest stara, ale z pewnością podlega badaniom.
    Są metody laboratoryjne tzw. starzenia, które przyspieszają to co będzie się
    działo w rzeczywistości i na tej podstawie laboratoria mogą oszacować
    żywotność takich rur w warunkach rzeczywistych, a jest ona duża, co
    potwierdzają długoterminowe gwarancje prodentów.
    Co zaś się tyczy miedzi to w Polsce jest ona stosowana niewiele dłużej od
    plastików. Wcześniej królowała stal, której żywotność to kilkadziesiąt lat.
    Uważam, że zarówno miedź jak i plastiki są o wiele trwalsze od stali.
    Za miedzią przemawiają doświadczenia zebrane w czasie użytkowania dachów,
    które potrafiły przetrwać setki lat.
    Za plastikami przemawiają fakty, ze tworzywa sztuczne są substancjami, które
    nie ulegaja biodegradacji, korozji, elektrokorozji. Mogą jednak ucel
    zniszczeniu na skutek kontaktu z niktórymi substancjami chemii organicznej,
    dlatego trzeba uważać zanim się wleje do instalacjio CO - jakieś
    poprawiacze, inchibitory itp.

    > Jak to wygląda mniej więcej kosztowo - różnica w cenie materiałów i
    > robocizny? (orientacyjna)

    Materiały - jeżeli nie robisz dużej ilości kolanek, trójników to instalacja
    z PEX-AL-PEX jest prawie 2 razy tańsza.
    Robocizna - zasadniczo instalatorzy liczą tak samo, ale targować się możesz,
    bo przy AluPexie jest dużo mniej roboty.