  • 1. Data: 2009-01-23 18:51:52
    Temat: Miedziana instalacja c.o. - upływ czasu
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    Tak się zastanawiam czy z rodzielnika do każdego grzejnika nie poprowadzić
    zduplikowanych rur?
    Przecież taka rura miedziana ile wytrzyma narazona na korozję i zapychanie
    sie kamieniem?
    A po tym okresie trzeba zrobić remont generalny domu w praktyce.
    Więc może zduplikować rury uzyskując wtedy 2x dłuższą żywotność, oczywiście
    wyższym kosztem, ale to nic w porównaniu do prucia parkietów i kafelek....
    A może źle kombinuje lub niepotrzebnie się martwię na zapas?

    --
    Mariusz

  • 2. Data: 2009-01-23 18:57:58
    Temat: Re: Miedziana instalacja c.o. - upływ czasu
    Od: "Kudlaty" <t...@n...onet.pl>

    Użytkownik "Mariusz" <m...@n...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > kafelek....
    > A może źle kombinuje lub niepotrzebnie się martwię na zapas?

    kamien sie osadza gdy masz wode co jakis czas swieza. Zalej srodek
    konserwujacy do instalacji i zapomnij o tym.

    Gorsza spara sa zakrety gdzie uklad hydrauliczny ma tendencje do
    wyplukiwania zakretow.
    Wazne jest aby pompy mialy mala wdajnosc m3/h po przekroczeniu pewnych
    predkosci nastepue wyplukiwanie miedzi. (tarcie czasteczek wody o scianke
    rurki nastepuje wybicie atomow miedzi). Nieznam niestety czasu wyplukania.
    Trzeba by jakies badania dorwac.

  • 3. Data: 2009-01-23 19:04:03
    Od: "Jackare" <j...@...pl>

> [...]
    > kafelek....
    > A może źle kombinuje lub niepotrzebnie się martwię na zapas?

    No. Możesz też tryplikować lub kwadryplikować lub multiplikować w dowolnej
    krotności.
    Instalacje stalowe pracują po kilkadziesiąt lat - miedziane i plastikowe
    mają szansę dłużej.
    Woda w instalacji grzewczej jest dość rzadko zmieniana. Kamień odłoży się
    przede wszystkium w kotle (stąd nazwa - kamień kotłowy) i nie będzie się to
    działo bez końca.
    Taniej i korzystniej będzie założyć filtr zmiękczający jeżeli ten problem
    jest dla ciebie istotny.
    Większym zagrożeniem korozyjnym dla rur miedzianych jest korozja zewnętrzna,
    np od wylewek jeżeli prowadzisz rury podpodłogowo. Stąd należy stosować
    czerwone termaflexy do wszystkich rur prowadzonych podtynkowo i podpodłogowo
    oraz izolować rury w przepustach ściennych. Możesz też prowadzić rury w
    bruzdach w wylewce, ale też zalecam termaflex z uwagi na ograniczenie strat
    ciepła i kompensację wydłużeń termicznych. Jeżeli ktoś obawia się bardzo
    bardzo - może rury przed ich zaizolowaniem i zakryciem pomalować. Wszystko
    to będzie rozsądniejsze, bardzie estetyczne, prostsze i tańse niż
    jakakolwiek multiplikacja.
    Naprawialiśmy swego czasu rury Cu zeżarte na wylot przez cement - widok
    niewiarygodny - korozja jak w starych dużych fiatach - na wylot wzdłuż rury,
    ale i tak prościej było wypruć kawałek podłogi niż zduplikować całą
    instalację.
    --
    Jackare

  • 4. Data: 2009-01-23 20:04:35
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    Rury pójda głównie w podłodze, końcówka w ścianie przy grzejniku. Oczywiście
    muszą być w otulinie termoizolacyjnej.
    Ale o malowaniu nie pomyślałem. Czy malowanie nie ma żadnych "minusów", no
    poza ceną?

    --
    Mariusz

  • 5. Data: 2009-01-24 03:29:12
    Od: "kiki" <...@...c>

    "Mariusz" <m...@n...net> wrote in message
> [...]
    > Oczywiście muszą być w otulinie termoizolacyjnej.
    > Ale o malowaniu nie pomyślałem. Czy malowanie nie ma żadnych "minusów", no

    Ja moje dodatkowo na otulinę dałem jeszcze folię budowlaną/ Zrobiłem tak, że
    folia budowlana jest pod styropianem podłogi i przechodzi nad rurkami,
    owijając je a nad styropianem dwie warstwy folii budowlanej zey posadzka
    pływała. Nie wiem czy dobrze zrobiłem ?

  • 6. Data: 2009-01-24 11:01:16
    Od: "Piotr_Boncza" <o...@m...com>

    Mariusz wrote:
    > Tak się zastanawiam czy z rodzielnika do każdego grzejnika nie
    > poprowadzić zduplikowanych rur?
    > Przecież taka rura miedziana ile wytrzyma narazona na korozję i
    > zapychanie sie kamieniem?

    Miedziana, prawidłowo wykonana, wytrzyma do końca świata i jeszcze rok
    dłużej :P
    Niestety trudno o prawidłowo wykonaną. Tak czy inaczej nie warta skórka
    wyprawki.
    Jak Coś jest spieprzone to na drugiej rurze będziesz miał te same błędy.
    Czyli jeśli Ci po dwóch latach nadmierna prędkość wody wypłucze miedź,
    to przełączysz się na drugą rurę, co też będzie kosztowało. Po
    następnych paru będziesz miał i tak prucie w programie. Paragony pewnie
    wypłowieją i czym zapłacisz partaczowi?

    pozdrawiam Piotr

  • 7. Data: 2009-01-24 11:35:20
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > kafelek....
    > A może źle kombinuje lub niepotrzebnie się martwię na zapas?

    Dlaczego upierasz się na prowadzenie w podłodze ruru miedzianych ?
    Daj dobrego (firmowego) Alu-Pexa i zapomnij o instalacji oraz duplikowaniu
    rur na całe życie. Oczywiście zakładam, że nie uszkodzisz jej mechanicznie
    ani też nie zamrozisz.
    Rury miedziane zazwyczaj "puszczają" na łączeniach oraz wypłukują się na
    kolankach, dlatego układanie lutowanych rur miedzianych pod podłogą to
    sprowadzanie sobie samemu kłopotów na przyszłość. Załóżmy, ze pozbędziesz
    się kolanek poprzez gięcie rur miedzianych. Abyś taką rurę wygiął musisz ją
    rozgliować (rozhartować). Polega to na nagrzaniu rury palnikiem w miejscu
    gięcia, a następnie schłodzeniu jej zimą wodą. Niestety przy tej operacji
    powierzchnia rury na zewnątrz i wewnątrz się utlenia oraz pozbywa się
    cienkiej warstwy ochronnej utworzonej z tlenku, która zabezpiecza przed
    tarciem wody oraz tego co z nią pływa. Powierzchnia staje się chropowata i
    dodatkowo zwiększa tarcie. Ponadto tak zniszczona powierzchnia ma tendncję
    do korodowania.
    Czasami bywają klienci uparci i nie dający się przekonać do Alu-Pexa, wtedy
    kładę im pod podłogi rury z miedzi miękkiej tak, aby nie było ani jednego
    łączenia pod podłogą.
    Jednak uwierz mi, że rura Alu-Pex jest bardziej odporna na wypłukiwanie i
    nie ulega korozji oraz elektrokorozji. Ponadto ma taką właściwość, że kamień
    się jej nie chce trzymać. Ukłądasz rury w jednym kawałku od grzejnika do
    rozdzielacza, bez kolanek i złącz. Jedyne złacza są przy grzejniku i
    rozdzielaczu.

  • 8. Data: 2009-01-24 15:07:57
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    Na nic się nie upieram na razie. Mam kilka miesięcy czasu aby podjąć
    decyzję.
    Miedź wydaje się solidnym materiałem, a plastik jakiś taki "plastikowy"....
    Oczywiście w przypadku wybrania miedzi nie wchodzi w grę jakiekolwiek
    łączenie rur w podłdoze, to chyba oczywiste.
    Jeden kawałek od rozdzielacza do grzejnika. Ale to wypłukiwanie i korozja
    nieco mnie martwi (jestem strasznie leniwy stąd nie chciałbym za kilka lat
    robić remontów).
    Czy technika plastikowa jest na tyle stara aby mozna było coś o niej
    powiedzieć z perspektywy lat (a miedziana jest?)?
    Jak to wygląda mniej więcej kosztowo - różnica w cenie materiałów i
    robocizny? (orientacyjna)

    --
    Mariusz

  • 9. Data: 2009-01-24 19:14:58
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > Czy technika plastikowa jest na tyle stara aby mozna było coś o niej
    > powiedzieć z perspektywy lat (a miedziana jest?)?

    Technika nie jest stara, ale z pewnością podlega badaniom.
    Są metody laboratoryjne tzw. starzenia, które przyspieszają to co będzie się
    działo w rzeczywistości i na tej podstawie laboratoria mogą oszacować
    żywotność takich rur w warunkach rzeczywistych, a jest ona duża, co
    potwierdzają długoterminowe gwarancje prodentów.
    Co zaś się tyczy miedzi to w Polsce jest ona stosowana niewiele dłużej od
    plastików. Wcześniej królowała stal, której żywotność to kilkadziesiąt lat.
    Uważam, że zarówno miedź jak i plastiki są o wiele trwalsze od stali.
    Za miedzią przemawiają doświadczenia zebrane w czasie użytkowania dachów,
    które potrafiły przetrwać setki lat.
    Za plastikami przemawiają fakty, ze tworzywa sztuczne są substancjami, które
    nie ulegaja biodegradacji, korozji, elektrokorozji. Mogą jednak ucel
    zniszczeniu na skutek kontaktu z niktórymi substancjami chemii organicznej,
    dlatego trzeba uważać zanim się wleje do instalacjio CO - jakieś
    poprawiacze, inchibitory itp.

    > Jak to wygląda mniej więcej kosztowo - różnica w cenie materiałów i
    > robocizny? (orientacyjna)

    Materiały - jeżeli nie robisz dużej ilości kolanek, trójników to instalacja
    z PEX-AL-PEX jest prawie 2 razy tańsza.
    Robocizna - zasadniczo instalatorzy liczą tak samo, ale targować się możesz,
    bo przy AluPexie jest dużo mniej roboty.

  • 10. Data: 2009-01-24 21:52:17
    Od: "Jackare" <j...@...pl>

    > Jak to wygląda mniej więcej kosztowo - różnica w cenie materiałów i
    > robocizny? (orientacyjna)

    Róznica jest w cenie materiałów.
    Przykładowo
    1 m rury Cu 15 mm może kosztować 11-15 zł w zależności od tego gdzie kupisz
    i jaki producent
    1 m rury pex-al-pex 16mm - kosztuje 2,5-3 zł
    1m rury PP 15mm do wody gorącej kosztuje ok 3-3,5 zł
    1m rury PP 15 mm "stabi" kosztuje ok 3,8-6 zł w zależności od miejsca zakupu
    i producenta

    Kolanka miedziane 15 mm średnio 0,9-1,7 zł/szt
    Kolanka PP 15 mm średnio 0,75 - 1 zł/szt
    Kolanka systemowe do pex-a 7,50-11 zł/szt i drogie rozdzielacze.

    Będzie różnica w cenie termafleksu bo otulina do rury Cu 15mm jest znacznie
    mniejsza niż do PP 15 mm, ale ten koszt w porównaniu z całą resztą jest
    pomijalny

    Za robociznę większość policzy tak samo - niezależnie od materiału, przy
    czym bazą może być cena wykonania istalacji w Cu która jest bardziej
    pracochłonna od pozostałych.

    Mnie się często zdarzało wykonywać CO techniką "łączoną" - magistrala w PP a
    gałązki do grzejników w miedzi, czyli to czego dużo i nie widać było tanie a
    to co na wierzchu - było przynajmniej estetyczne, a że nie było tego wiele
    wiec koszt relatywnie niski w porównaniu do wrażeń z codziennego patrzenia
    na raczej paskudne rury PP przy grzejnikach z podejściem bocznym.'

    Aha. Nigdy, przenigdy nie daj się nikomu namówić na instalację CO w tzw
    systemie "Genova" - plastikową wykonaną z PCV łączoną poprzez klejenie.
    Nigdy !
    --
    Jackare