  • Data: 2011-06-12 04:26:21
    Temat: Re: Moc kolektora dzis w godzinach 15-16
    Od: robertr <e...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Wazniejsza jest raczej roznica temperatur niz temp. samego kolektora. Na
    > podstawie tego co piszesz mozna smialo uznac, ze zima kolektor z grzejnika
    > bedzie znacznie bardziej sprawny, bo nie rozgrzeje sie wyzej jak 20C podczas
    > gdy profesjonalny przekroczy 40C.

    go to juz nie rozumiem.

    > Pozdro.. TK

    Nie wiem czy naprawdę nie rozumiesz.....
    Jeżeli w domu zimą masz temperaturę + 30 stopni to straty cieplne
    będziesz miał większe niż gdybyś miał + 20 stopni.
    Podobnie jest z kolektorami - jeśli odstęp między rurkami jest 14 cm
    to przykładowo środek blachy kolektora jest przykładowo o 20 C
    cieplejszy niż rurka z glikolem (pełne słońce latem) - najzwyklejsza
    fizyka przewodzenia ciepła.
    Jeśli różnica jest 3 cm (grzejnik) to śodek blachy jest cieplejszy o 2
    C. Srednia temperatura powietrza pod szybą w kolektorze z dużym
    odstępem między rurkami będzie więc wyższa.
    O stratach cieplnych kolektora decyduje temperatura powietrza pod
    szybą - straty konwekcyjne są przez szybę.
    Dlatego też kolektor z grzejnika będzie sprawniejszy od
    ''profesjonalnego'' w niektórych warunkach - zwłaszcza latem przy
    pełnym słońcu w początkowej fazie grzania gdy temperatura w bojlerze
    np nieprzekracza 50 - 60 C - mniej tu znacząca jest wypromieniowanie w
    podczerwienii (do czwartej potęgi od temperatury zależne).
    Zimą mamy do czynienia z mniejszą gęstością mocy promieniowania i
    obliczone przewyższenie temperatury poprzednio + 20 C jest
    nieaktualne a wynosi o tyle mniej o ile moc jest mniejsza
    promieniowania słońca - jeśli moc jest 10 razy mniejsza to wynosi ono
    +2 C - czynnik ten staje się mniej istotny....
    Zwróć uwagę np na niektórych forach że posiadacze paneli grzejnikowych
    naprawdę mają latem rewelacyjne osiągi.
    Natomiast największą wadą kolektorów komercyjnych jest to że ich
    temperatura stagnacji jest większ od temperatury wrzenia glikolu - i
    to powinno być ścigane prawem.
    Pozdr