eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieNieopłacalność solarów naukowo, czyli jak być snobem we wsi › Re: Nieopłacalność solarów naukowo, czyli jak być snobem we wsi
    From: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Nieopłacalność solarów naukowo, czyli jak być snobem we wsi
    Date: Sun, 26 Dec 2010 18:10:25 +0100

    Podsumowanie na czerwiec 2010.
    Poniżej podaję nie jakies tam prognozy ale faktyczne porównanie
    poniesionych kosztów z przed i po zainstalowaniu solarów.

    Według ostatniej taryfy zatwierdzonej przez URE ciepło spalania gazu
    wysokometanowego wynosi 39,5MJ/m3 przy czym nie mniej niż 38MJ/m3 co
    przy moim kotle 83% daje około 9,1kWh/m3.

    W taryfie aktualnej w miesiącu czerwiec 2010 opłaty dla Karpackiej
    Spółki Gazownictwa wynosiły:

    W2: za paliwo gazowe 0,984zł/m3 + abonament 7,05zł/mc
    W3: za paliwo gazowe 0,970zł/m3 + abonament 8,20zł/mc

    W2: opłata sieciowa stała 11,05zł/mc + zmienna 0,4795zł/m3
    W3: opłata sieciowa stała 43,35zł/mc + zmienna 0,3542zł/m3

    Poprzednich latach zanim zainstalowałem solary zużycie roczne gazu
    wynosiło średnio 1450m3/rok.
    Po zainstalowaniu solarów spadło do około 1050m3/rok.
    Dięki temu że spadło poniżej 1200m3 znalazłem się w taryfie W2.

    Uwzględniając wszystkie ceny składników przy takim zużyciu, według
    obecnie obowiązującej taryfy różnice w kosztach (oszczędności)
    wyglądają następująco:

    Suma opłat stałych dla W2:
    7,05 + 11,05 = 18,10 + VAT = 22,082zł/mc brutto

    Suma opłat stałych dla W3:
    8,20 + 43,35 = 51,55 + VAT = 62,891zł/mc brutto

    Suma składników za 1m3 gazu dla W2:
    0,984 + 0,4795 = 1,4635 + VAT = 1,78547zł/m3 brutto (~1,79zł/m3)

    Suma składników za 1m3 gazu dla W3:
    0,970 + 0,3542 = 1,3242 + VAT = 1,615524 (~1,62zł/m3)

    A teraz podliczenie, przypominam że cały czas jest to rozliczenie na
    czerwiec 2010:

    Aktualnie za gaz: 1050m3/rok * 1,79zł = 1879,50zł/rok
    + opłaty stałe w W2 tj 22,082zł * 12mcy= 264,98zł/rok
    Razem = 2144,48zł

    W taryfie W3 przy zużyciu gazu jaki był u mnie bez zainstalowanych
    solarów:
    Za gaz: 1450m3/rok * 1,62zł = 2349zł/rok
    + opłaty stałe w W3 tj 62,891zł * 12mcy= 754,69zł/rok
    Razem = 3103,69zł

    Jak widać, gdybym w sierpniu 2008 nie zainstalował solarów, płaciłbym
    obecnie rachunki za gaz wyższe o 959,21zł rocznie.

    Zużycie prądu na pompkę 20W + sterownik 4W + UPS 7W to około 6-7zł/mc.
    Opłata za prąd została i tak pochłonięta oszczędnościami na...
    prądzie, wynikającymi z tego że ciepła woda jest doprowadzona do
    zmywarki oraz pralki. Po zainstalowaniu solarów odnotowałem obniżkę
    rachunków za prąd w wysokości około 10zł/mc i to pomimo że w niedługim
    czasie po uruchomieniu solarów były bodaj dwie podwyżki cen energii
    elektrycznej. Gdyby wziąć pod uwagę te podwyżki z tych 10zł zrobiło by
    się około 12zł/mc
    10zł * 12 = 120zł/rok mniejsze opłaty za prąd.

    120zł + 959,21zł = 1079,21zł - tyle rocznie wynoszą oszczędności z
    instalacji solarnej.

    Załóżny że nawet częściej bo co trzy lata wymienić muszę 12 litrów
    glikolu. Koszt glikolu przekłada się na 36zł rocznie.
    1079,21zł - 36zł = 1043,21zł - tyle w rzeczywistości zaoszczędzam
    rocznie.

    Moja instalacja po dofinansowaniu z gminy kosztowała mnie 4500zł i ani
    grosza więcej. Zestaw 3 kolektory, zbiornik oraz grupa pompowa, rury
    miedziane wraz z otuliną oraz pozostałe pierdoły. Bez dofinansowania
    koszt wyniósłby 8500zł. Tak naprawdę to nie powinno się wliczać kosztu
    zbiornika gdyż nie instalując kolektorów jakiś i tak musiałbym zakupić
    do grzania kotłem gazowym.

    Moje wydane 4500 / 1043,21 oszczędności rocznie = 4,31 - po tylu
    latach się zwróci inwestycja.
    Są to niecałe 52 miesiące.

    Załóżmy że we wcześniejszych latach gaz był tańszy, ale też założyć
    trzeba że co roku spotykają nas kolejne podwyżki.
    Aktualnie więc ( czerwiec 2010) minęło już 22 miesiące od
    zainstalowania solarów więc jest to neimal połowa okresu zwrotu
    inwestycji. Więc tak pi razy drzwi te 1043,21zł można śmiało przyjąć
    jako średnią wartość z całego okresu czteroletniego zwrotu.
    Czy to Długo? Nie. Dlaczego? Bo podwyżki cen energii są naprawdę
    wkurzające a trzeba jeszcze wziąć pod uwagę fakt że podwyżki
    wynagrodzeń nie przystają w Polsce do podwyżek gazu, więc jak narazie
    jest taki trend że z roku na rok stać nas na coraz mniej gazu.

    To było w czerwcu 2010 a dzisiaj mamy 26grudnia 2010. Okazało się że
    PGNiG zafundował nam od czerwca kolejną podwyżkę.
    Jak widać mnie się opłaca.

    Marek