    From: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Niwelator i rzędne
    Date: Mon, 9 Feb 2009 15:25:25 +0100

    "Piotr" <P...@f...pl> wrote:

    > Planuje w tym roku wybrukować podjazd i chciałbym zdjąć rzędne działki,
    > aby poprawnie zrobić spadki. Wiem, że można nająć geodetę, ale chciałbym
    > to zrobić sam i przy okazji się czegoś nauczyć. Nie miałem do czynienia z
    > sprzętem geodezyjnym jeszcze... :) Znalazłem niwelator Hilti PR 25 w
    > jednej z wypożyczalni. Obsługa nie jest pewna czy nadaje on się do
    > wyznaczania rzędnych.
    >
    > Czy taki niwelator będę mógł użyć? Czy wymagane do niego jest coś
    > dodatkowego...nie wiem specjalna łata, kalkulator ?

    łata, jakiś zeszyt do szkicu, ołówek i paliki. ten niwelator zdaje się być
    bardziej tzw. "laserem budowlanym", ale również nim da się zrobić pomiar.
    Szlachwagą też się da, ale mniej wygodnie i należy uważać by do węża nie
    dostało się powietrze.
    Zerknij na aktualne mapy dc. projektowych, być może jest tam już projekt
    kanalizacji. Jeśli tak, są podane rzędne pokryw studzienek, one powinny choć
    mniej więcej zgadzać się z poziomem przyszłej drogi.

    --
    Bartek