    Subject: Re: No to się zapieniłem ...
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Mon, 7 Dec 2015 10:40:23 +0100

    W dniu 2015-12-06 o 22:16, Budyń pisze:
> [...]
    zwykłej wełny mineralnej a to oznacza ze 20cm to jakby mało. Na granicy wymagan
    normy, a normy raczej wymagające nie są.
    > zadaniem sprzedawców jest wcisnąć klientowi towar -na razie sie powiodło.
    > Ty nie wyjdz na idiote, tylko temat przebadaj, bo wyjdzie ze za gruba kasę zrobiłes
    słabe ocieplenie.
    > Lambda to lamda, żadne konwekcje ci nie pomogą. Twój dach bedzie tracil ok.
    0,195W/m2/K. Gdybys go zrobił porządnie wełną 20cm- też tyle. Niby skąd miałaby sie
    wziąć różnica na korzysc piany? Fizyka to fizyka.

    > phi, no jasne. Po to są wiatroizolacje przy wełnie zeby sie od "wiaterku" odciąć.
    >

    > b.

    Ale w tym przypadku Piotrek ma rację. W piance o ile jest ona prawidłowo
    wykonana i nie ma pęknięć nie ma przepływu powietrza tak jak się to
    dzieje w przypadku wełny.
    Ten przepływ powietrza powodowany jest zarówno konwekcją jak i
    przemieszczaniem się mas powietrza pod wpływem zmian ciśnienia
    atmosferycznego oraz zmian ciśnienia pod wpływem naporu wiatru.
    Jeżeli chodzi o wiatroizolację to jeszcze nie widziałem takiej, która by
    zapewniała szczelność porównywaną z pianką. Nawet sama membrana
    paroprzepuszczalna powoduje, że podczas zmian ciśnienia, powietrze sobie
    wędruje "w te i z powrotem". Pomijam już fakt, ze mało który wykonawca
    skleja z sobą poszczególne pasy membrany i najzwyczajniej w świecie
    podmuchy wiatru powodują podnoszenie się krawędzi membrany i
    wdmuchiwanie powietrza wprost w warstwę wełny.
    W przypadku wełny trzeba pogodzić dwie sprzeczne z sobą sprawy. Jedna to
    konieczność wentylowania wełny w celu jej suszenia, a druga to
    szczelność na wnikanie mas powietrza.
    W przypadku pianki tego problemu nie ma.
    Ale z piankami nie jest aż tak kolorowo. Wszystko jest dobrze jak nie ma
    pęknięć i odklejania się pianki od krokwi, gdzie powstają szczeliny, w
    które dostaje się zimne powietrze.
    Takie pęknięcia niestety mogą powstawać jak więźba jest zbyt mało
    sztywna, a warstwa pianki jest narażona na uderzenia wiatru. Tak
    niestety się dzieje, kiedy brakuje pełnego deskowania, a pianka
    natryskiwana jest wprost na membranę.
    Jeden z takich właśnie przykładów dał Kris
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?196079-Pop
    %C4%99kana-piana-PUR-zamkni%C4%99to-kom%C3%B3rkowa-B
    ASF

    "Niestety PUR nie jest taki doskonały jak go reklamują. Mam na dachu
    15cm PUR zamknięto-komórkowy BASF, natryśnięty bezpośrednio na membranę
    paroprzepuszczalną."
    Pianka stanowi dobrą alternatywę ocieplenia tylko przy pełnym
    deskowaniu, kiedy można zapewnić odpowiednią sztywność konstrukcji oraz
    eliminację nacisków powodowanych podmuchami wiatru.
    Ale PUR ma też wady, których nie ma wełna mineralna. Otóż jest palny, a
    podczas spalania wydziela dużą ilość substancji, które duszą i
    uniemożliwiają ewakuację ludzi z budynku w czasie pożaru.

    Swego czasu jak remontowałem dom to napaliłem się na płyty składające
    się z płyty OSB + pianka PUR + warstwa bitumiczna. PUR miał być
    samogasnący i niepodtrzymujący spalania. Dostałem kilka próbek tych płyt
    i zrobiłem eksperymenty palności. Jak się okazało to przy pewnej
    wartości kąta nachylenia (zbliżonego do kąta nachylenia mojego dachu)
    paliły się bardzo intensywnie, a ogień szybko się rozprzestrzeniał. Przy
    innych nachyleniach mniejszych i większych ogień miał tendencje do
    samogaśnięcia.
    To spowodowało, że zrezygnowałem z tych płyt i zrobiłem tradycyjnie
    deskowanie + szczelina wentylacyjna + membrana + wełna mineralna.