  • Data: 2014-07-26 08:53:55
    Temat: Re: OT. i co k.. takim zrobić?
    Od: uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-07-24 12:30, Myjk pisze:
    > Thu, 24 Jul 2014 11:29:38 +0200, Ergie

    > Zależy co kto potrzebuje po prostu. Ekonomiczniej dla kosztów ogrzewania
    > jest mieć jednak styro od wewnątrz, bo jak już ustaliliśmy, grzeje się
    > tylko powietrze zamiast murów. Oczywiście, to tzw. termos -- ale ludzie
    > budują domy zupełne szkieletowce i jakoś żyją.

    Wbrew pozorom nie jest taniej. Domy o małej kumulacyjności cieplnej
    szybko się nagrzewają i szybko stygną.
    W okresie zimowym zasadniczo nie ma to znaczenia na ilość ciepła jaką
    należy dostarczyć, aby w domu było ciepło. Różnica natomiast jest w
    sterowaniu i utrzymaniu stabilnej temperatury. Dom o małej
    kumulacyjności wymaga bardziej skomplikowanej automatyki, aby zapewnić w
    takim domu stabilną temparaturę.
    Natomiast w okresie letnim domy o małej kumulacyjności szybko się
    przegrzewają i wymagają klimatyzowania w trakcie upału i dogrzewania w
    zimne noce i w zimne, deszczowe dni.
    Zaś w domach o dużej kumulacyjności takie duże wahania temperatur nie
    występują. Ma to ogromne zalety w szczególności latem, bo dzięki temu
    przez całą dobę utrzymuje się w miarę stabilna, uśredniona temperatura.
    Powracając jeszcze do sterowania ogrzewaniem.
    W domu o małej kumulacyjności ogrzewanie musi pracować non-stop bardzo
    małą mocą. Taki rodzaj sterowania sprawdza się dobrze tylko i wyłącznie
    przy ogrzewaniu gazowym kotłem kondensacyjnym, ponieważ taki kocioł
    wtedy ma najwyższą sprawność i dość dobrze daje się sterować.
    W przypadku kotłów gazowych niekondensacyjnych, kotłów węglowych czy na
    drewno, a zwłaszcza kominków ich sprawność jest tym niższa im niższą
    mocą grzeje taki kocioł/kominek. Dla takich kotłów/kominków o wiele
    lepiej jest, kiedy grzeją pełną mocą w cyklu przerywanym.
    Domy o dużej kumulacyjności o wiele lepiej współpracują z takimi
    systemami grzewczymi, które mają wyższą sprawność przy pracy w cyklu
    przerywanym, ale także mogą pracować z kotłami kondensacyjnymi, które
    pracują z niską mocą non-stop.
    Jeżeli chcemy dom o małej kumulacyjnści cieplnej ogrzewać kotłem
    węglowym lub na drewno bądź kominkiem to instalacja musi być wyposażona
    w duży bufor ciepła.