  • Data: 2009-02-27 14:34:17
    Temat: Re: Ocieplenie ścian kilka pytań
    Od: "tornad" <t...@v...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Uffff, łomatko :)
    >
    > Piszesz o szczelinach wentylujących.
    > Uważam, ze nie ma to sensu z prostej przyczyny:

    > Aby styropian nie szkodził ścianom musi być odpowiednio gruby, aby przesunąć
    > punkt rosy do wewnątrz styropianu.
    > Paradoksalnie jak by się wydawało - im sama ściana grubsza i bardziej
    > izolacyjna tym grubość styropianu musi być większa, ponieważ zwiększenie
    > grubości i izolacyjności ściany przesuwa punkt rosy w kierunku tej ściany.
    >
    > +20

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    xxxxxxxxx####O#############
    ####
    >    -5

    Przeczytalem i dobrze piszesz, moim skromnym zdaniem bardzo dobrze problem
    rozumiesz i co wazne potrafisz to jasno przedlozyc.
    Ale. Jak ja to wszedzie gdzie tylko i kiedy moge propaguje, w kazdym zjawisku
    fizycznym biora udzial wszystkie bez wyjatku, ktore w danych warunkach zajsc
    moga. Otoz w przypadku wystepowania tego punktu rosy w murze, zatem
    wykraplanie sie w nim wody, co uwazasz za niekorzystne, wystepuje jeszcze inne
    zjawisko - podciag kapilarny wody. Material sciany jest na ogol porowaty zatem
    mozna go traktowac jako pek wloskowatych rurek, w ktorych ta woda sie
    wykrapla. I wiem, ze ta woda rowniez bedzie wedrowac w kierunku nizszych
    temperatur, zatem do strefy kontaktowej ze styropianem. I teraz jesli pomiedzy
    nim a sciana jest chociazby minimalna szczelina, to suche zimowe powietrze
    bedzie te wode na powierzchni muru powoli bo powoli ale omywac i te wode
    kapilarna osuszac. Jesli zadnej przerwy nie bedzie to niestety ona sie bedzie
    tam gromadzic w co raz to wiekszych ilosciach no bo styro jest szczelny.
    Pogorszy to nie tylko izolacyjnosc muru ale ten mur pod wplywem tej uwiezionej
    w nim wody moze sie zaczac osypywac, czy jak ta sklejka normalnie gnic.
    W sumie mamy za malo danych eksploatacyjnych; to co piszesz, owszem tak byc
    moze i zapewne jest, ale moga tu jeszcze zachodzic inne procesy, ktorych nie
    uwzgledniamy.
    Pzdr.