    From: jQ <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Od czego zacząć - stan deweloperski
    Date: Sun, 18 Oct 2009 10:09:53 +0200

    Robert wrote:

    > Witam
    >
    > Za kilka dni odbieram klucze i gryzę się z myślą od czego zacząć, klepka,
    > glazura, terakota a może dzwi wewnętrzne, może aneks kuchenny, może
    > łazienka. Jeżeli macie doświadczenia to proszę podzielcie się i
    > podpowiedzcie od czego zacząć :)
    Najpierw zacznij od prac brudnych: kucie i przestawianie ścian, przesuwanie
    otworów na drzwi, przerabianie elektryki, hydrauliki w łazience itp. Jak
    już masz ściany poustawiane tak, jak chcesz, możesz zabrać się za
    ewentualne podrównanie ścian tynkiem (jeśli krzywe), i robienie gładzi
    (jeśli chcesz, a warto moim zdaniem). Ponieważ przy szlifowaniu gładzi syf
    w mieszkaniu jest nieziemski, nie robiłbym w tym czasie nic równolegle. Jak
    już wyjdą ludzie od gładzi, możesz brać się dalej za łazienkę i
    jednocześnie malowanie pokoi - raczej nie powinno jedno drugiemu
    przeszkadzać. Aha - daj sobie spokój z wiecznym zamiataniem pyłu z
    betonowej podłogi, bo i tak go nie zmieciesz. Mi majster podsunął bardzo
    proste - acz genialne rozwiązanie. Zagruntuj ją! Unigrunt, pędzel ława i
    lecisz :)
    Co do kafli w łazience, pamiętaj, by iść od dołu. U mnie popaprańcy zrobili
    błąd - na dole na ścianach mam mozaikę, nad tym płytki, więc niby
    wymierzyli miejsce na mozaikę i zaczęli wyżej. Roboty ze spasowaniem było
    potem co niemiara. Tak więc najpierw podłoga, wanna itp, i pniemy się w
    górę. Nie żałuj na dobry klej do płytek. U mnie majster robił na Mapei.
    I pamiętaj, by kaflowanie, w poziomie, zaczynać od środka ściany, nie od
    narożnika. Generalnie chodzi o to, by docinki wyszły równo z obu stron
    ściany. Jeśli jednak, tak jak u mnie, na ścianie jest np. kabina
    prysznicowa, podziel tą ścianę na dwie strefy (kabina i poza nią) i osobno
    wyznacz środek każdej z nich. Tak mi ostatni majster, co robił mi łazienkę,
    podpowiedział, i wyszło genialnie :) Jeśli planujesz sufit podwieszany,
    warto zostawić niewielką szczelinę wypełnioną np. akrylem między płytkami a
    sufitem, wszak sufit pracuje.
    Jeśli chodzi o malowanie, pamiętaj, by dokładnie(!) zagruntować ściany. Mi,
    niestety, popaprańcy (ci sami, co skopali w łazience), źle zagruntowali
    ścianę w sypialni. Wyszło, jak zaczęły się robić placki po pomalowaniu
    (ściana nierówno ciągnęła farbę). Osobiście polecam śniezka-grunt, ale
    pewnie inne też są dobre. Na to 2 warstwy farby, wałkiem. W necie
    znajdziesz sporo poradników, jak malować, żeby było dobrze i powiem Ci, że
    prawdę mówią :) Czyli najpierw bierzesz sobie kawałek, tak z metr na metr,
    i jedziesz góra - dół, w kształcie litery N. Następnie, bierzesz trochę
    mniej farby na wałek i rozcierasz ją w pionie i poziomie. Trzymaj się tych
    zasad, a wyjdzie miodzio :)
    Po pomalowaniu ścian możesz wstawiać drzwi. Podłogę drewnianą robisz na
    samym końcu.
    Coś pominąłem?
    Przy okazji powiem Ci, że naprawdę dużo można nauczyć się patrząc, co i jak
    majstry robią. Ja przerobiłem u siebie w sumie 4 ekipy - teraz większość
    zrobiłbym sam, lub przynajmniej bym wiedział, na co zwracać uwagę.