    From: "Maniek4" <s...@c...chrl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ogrzewanie podłogowe - pytania
    Date: Mon, 15 Mar 2010 10:33:58 +0100

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:hnkq3q$e1o$1@news.onet.pl...
    > Witam
    > Jakie rury powinny być do ogrzewania podłogowego?

    Najlepiej pexal.

    > Na czym najlepiej je układać? Czy te kształtki styropianowe z miejscami na
    > rury, czy na zwykłej foli wystarczy?

    Te specjalne styropiany sa drogawe, wystarczy folia, zwykly styropian i
    spinki do styropianu.

    > Jak dobrać (policzyć) takie ogrzewanie do konkretnego pomieszczenia? W
    > jakich odległościach ukłdać rury, żeby nie było ani zbyt gorąco ani zbyt
    > zimno potem.

    Wzory i metody obliczen znajdziesz na stronach producentow armatury np.
    Kisan czy Purmo. Sa tam tez cale instrukcje lacznie z filamami
    instruktazowymi co i jak po kolei, a takze gotowe programy do projektowania
    takich rzeczy. Nie ma natomiast wiele o dylatacjach a od tego nalezy zaczac
    prowadzenie petli. A wiec najpierw obliczenia, pozniej planowane dylatacje i
    dopiero petle. Niestety dylatacje sa czesto ignorowanym zagadnieniem. Zyc
    bez tego tez pewnie sie bedzie, ale jak ukladac plytki na polkolistych
    skosach samoistnych pekniec po wyschnieciu posadzki w duzych
    pomieszczeniach?
    Rozstaw rur wychodzi z obliczen, ale najpierw trzeba znac zapotrzebowanie na
    cieplo wszystkich pomieszczen. Generalnie jak ulozysz gesciej to najwyzej
    wydasz nieco wiecej na material. Jak ulozysz za rzadko to moze byc zimno.
    Temp. w pomieszczeniu reguluje sie przeplywem wody w petli. To nic innego
    jak zwykly grzejnik tylko troche wiekszy i ciezszy. Jak bedzie za maly to
    zimno, jak za duzy to przykrecasz zawor albo obnizasz temp. zasilania i jest
    git.

    > Jak nim sterować i jakie przewody do którego miejsca doprowadzać?

    Wszelkiego rodzaju automatyka do podlogowek to troche pomylka. Moja reaguje
    co kolwiek na zmiany po 2 - 3 godzinach grzania a petle mam raczej gesto.
    Jak tym sterowac to ja nie mam pojecia. Natomiast jesli chodzi o rozdzielacz
    do podlogowki to najlepiej jak jest w srodku miedzy pomieszczeniami gdzie
    bedzie podlogowka.

    > Pytam dlatego że chce jak najwięcej ułożyć sam, przygotować właściwie
    > tylko wszystkie wyprowadzenia w kotłowni i żeby fachowiec mi tylko to
    > podłączył.

    Znam ludzi co robia to schematem na oko. Wszedzie co 10 - 15cm i dziala bez
    zarzutu. Niektorzy lubia tu sie doktoryzowac z matematyki podlogowkowej, ale
    jak zachowa sie podstawowe zalozenia to spierniczyc tu co kolwiek jest
    raczej trudno. Wydaje mi sie, ze trudniej to zrobic technicznie niz zepsuc
    cos zlym rozstawem o ile nie bedzie za duzy.

    Pozdro.. TK