eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.rec.ogrodyOlej do lancucha pily spalinowej Re: Olej do lancucha pily spalinowej
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.onet.pl!not
    -for-mail
    From: Jan <n...@v...pl>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Re: Olej do lancucha pily spalinowej
    Date: Sat, 01 May 2010 20:03:22 +0200
    Organization: http://onet.pl
    Lines: 60
    Message-ID: <hrhqd5$m88$1@news.onet.pl>
    References: <4bd6a9cb$0$17082$65785112@news.neostrada.pl>
    Reply-To: n...@v...pl
    NNTP-Posting-Host: dny162.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: news.onet.pl 1272736997 22792 83.24.106.162 (1 May 2010 18:03:17 GMT)
    X-Complaints-To: n...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 1 May 2010 18:03:17 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 6.0; pl; rv:1.9.1.9) Gecko/20100317
    Thunderbird/3.0.4
    In-Reply-To: <4bd6a9cb$0$17082$65785112@news.neostrada.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.ogrody:228946
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2010-04-27 11:09, -=MAKARENA=- pisze:
    > musi byc dedykowany , czy mozna lac zwykly silnikowy ?
    =======================
    Oczywiście będziesz używał, jakiego chcesz...
    Producenci łańcuchów (nie pilarek) zalecają stosowanie oleju specjalnego
    do łańcuchów. W użytkowaniu zawodowym jest to wymóg, bo obowiązują
    przepisy o ochronie środowiska, a oleje do łańcuchów muszą być
    biodegradowalne (np. w leśnictwie).
    Dlaczego olej powinien być "specjalny":

    1. Jak już w dyskusji zauważono, układ smarowania pilarki jest otwarty,
    tzn. że olej w nim nie krąży w obiegu zamkniętym ale jest wyrzucany (i
    tracony) po spełnieniu swojej roli. Musi być więc ... "lepszy" od olejów
    stosowanych w układach zamkniętych...:)

    2. Olej do łańcucha musi posiadać odpowiednia lepkość (wpływa to na
    wydajność pompy) i wysoką zdolność do "trzymania" się powierzchni
    metalowej (nie mylić z lepkością). Jak wiesz olej jest podawany do rowka
    prowadnicy w jej górnej części i rozprowadzany w tym rowku przez stopki
    łańcucha. Na końcu prowadnicy łańcuch wykonuje nawrót i wraca po jej
    dolnej stronie. Tej bardziej obciążonej. Jeśli olej jest rzadki i nie
    ma właściwości adhezyjnych, jest prawie całkowicie wyrzucany z
    prowadnicy na jej końcu przez siłę odśrodkowa (jak w wirówce). Dolna
    część prowadnicy jest niedosmarowana. Łańcuch porusza się z prędkością
    od 18 do 24 m/sek...

    3. W czasie pracy olej nagrzewa sie do temperatury nawet 100 stopni.
    Jeżeli olej nie ma właściwości utrzymywania stałej lepkości w dużym
    przedziale temperatur, nie będzie właściwie smarował w temp. wyższych.

    4. Oleje do łańcuchów sprzedawane w PL, to prawie wyłącznie oleje
    roślinne (ze względu na rynek pro, który wymaga biodegradowalności). Są
    to oleje rzepakowe z dodatkami. Dodatki do 1 l oleju kosztują ok. 1
    Euro. Jeśli olej jest tańszy niż 2 Euro, tzn. że nie posiada odpowiednie
    ilości dodatków:)

    5. Olej rzepakowy jadalny nadaje się do smarowania łańcucha. Ale jest
    ryzyko. Ponieważ nie ma on dodatków emulgujących, może osadzać w
    przewodach olejowych twarde woski, które są nie do rozpuszczenia...
    Awaria może być dość bolesna... Stosowanie takiego oleju codziennie nie
    jest szkodliwe. Szkodzą przerwy w czasie których lżejsze frakcje
    odparowują. Jeżeli już chcesz używać takiego oleju, to przed dłuższą
    przerwą opróżnij i przepłucz zbiornik.

    6. Wszystkie oleje przepracowane (szczególnie silnikowe) są zdecydowanie
    szkodliwe dla układu tnącego: w wyższych temperaturach tracą lepkość i
    smarowność. Posiadaja ponadto siarkę, której nie da się oddzielić od
    oleju. Powodują silna korozję części metalowych (pompa i układ tnący)
    oraz zanieczyszczają środowisko (wodę)i przyspieszają zużycie układu
    nawet o 30%. To jest zgodne stanowisko naukowców i praktyków... jeśli
    chcesz wytruć dżdżownice i psa...

    7. Oleje silnikowe, nawet te najdroższe (syntetyki) nie nadają się do
    smarowania łańcucha, Właśnie dlatego, że są przeznaczone do układów
    zamkniętych.
    A teraz rób jak uważasz. Dystrybutorzy układów tnących też muszą zarobić...
    :)
    --
    Pozdrowienia
    Jan

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1