    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: PC vs GZ50
    Date: Fri, 6 Nov 2009 22:15:57 +0100

    news:hd20u1$f5r$1@news.onet.pl...

    > Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w wiadomości

    > Chyba nie mozesz tak sobie pomnozyc - straty sa proporconalne do powierzchni,
    > ale pojemnosc do objetosci. Przy zachowaniu ksztaltu spadek temperatury bedzie
    > zatem wolniejszy.

    Wiem że liczy się powierzchnia.
    Straty mojego zbiornika zmierzyłem miernikiem temperatury przez noc
    rejestrującym dane. Temp początkowa jego wieczorem wynosiła 60stC a temperatura
    strat dobowych zbiornika 1000l była dla 90stC.
    Powierzchnia mojego zbiornika o wysokości 170cm to 2,56m2
    Powierzchnia zbiornika 1000l o wysokości 2m wynosi 6m2 więc jest to 2,34x więcej
    4,176 * 2,34 = 9,77kWh

    Temperatura początkowa u mnie 60stC a w zbiorniku 1000l 90stC
    Temperatura otoczenia średnio 20stC więc dla mojego to różnica 40st C a 1000l
    70st C czyli 75% więcej
    9,77 +75% = 17kWh
    Przyjąłęm więc że jak pomnożę proporcjonalnie to wyjdzie pi razy drzwi to co ma
    wyjść.

    Próbowałem policzyć na zasadzie przenikania przegrody i wychodziły dziwne
    wyniki.
    Dla pianki poliuretanowej współczynnik lambda znalazłem wartość 0,019 do 0,023.
    Pianka poliuretanowa jak widać ma lepszą lambdę niż najlepsza wełna mineralna
    jaką jest isover supermata 0,033
    Dlatego też nie bez powodu stosuje się poliuretan w płytach na supermarkety i
    magazyny a zrezygnowano z wełny mineralnej.
    Niestety coś za coś. W Nowym Targu nie zdołano ugasić pożaru supermarketu. Palił
    się aż cała pianka została wypalona.
    Pożar spowodował pracownik spawający cos w pobliżu ściany zewnętrznej.
    Tyle ciekawostek.

    Więc znalazłem jakieś wzory na wyliczenie strat w zbiornikach w kształcie walca
    ale nie dokońca mi wychodzi wynik.

    P=(A(tu-ta)lambda) / d

    P - moc całkowita potrzebna do skompensowania strat ciepła
    tu - temperatura utrzymania medium [°C]
    ta - minimalna temperatura otoczenia [°C]
    ? - współczynnik przewodności cieplnej izolacji termicznej [W/mK]
    A - powierzchnia zbiornika [m2]
    d - grubość izolacji [m]
    E - współczynnik bezpieczeństwa (1,3-1,5)
    Nie wiem o co chodzi z tym współczynnikiem bezpieczeństwa. przyjąłem 1,5. A
    co... :)
    Walec 1000l 2m wysoki i o średnicy 80cm to 6m2
    Wychodzi mi że do takiej beczki aby utrzymać w niej ciągle 90stC należalo by
    wsadzić np.grzałkę elektryczną 465W i grzać non stop.
    Na dobę wyjdzie więc zużycie nieco ponad 11kWh.
    Ale ta beczka w obliczeniach to stan idealny, bez jakichkolwiek wyprowadzeń i
    kroćców które przecież wyciągają energię na zewnątrz
    U mnie nawet kryza rewizyjna średnicy około 20cm jest w mojej beczce pod cienkim
    plastikiem wyłozonym gąbką grubości 2cm.
    Więc być może takie elementy o słabszej izolacyjności dadzą dodatkowe 3kWh.

    Marek