  • Data: 2009-04-03 10:56:15
    Temat: Re: Palenie mokrym drewnem a bilans ciepla
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 29 Mar 2009 22:44:31 +0200, Tomasz napisał(a):

    > Zastanawiam sie co jest takiego zlego w paleniu mokrym drewnem.

    Liczne odpowiedzi juz dostałeś

    > Przeciez ilosc materialu palnego jest taka sama czy w mokrym czy w suchym.

    Prawda

    > W zwiazku z powyzszym po spaleniu klody drewna czy mokrej czy suchej
    > otrzymam taka sama ilosc energii tyle tylko ze w roznym czasie. Para

    Prawda (mniej-więcej)

    > wytworzona przy okazji tez jest przeciez goraca i oddaje cieplo do obudowy
    > kominka.

    Nieprawda. I z tej właśnie nieprawdy wynika cały wic. Część ciepła ze
    spalania musisz oddać na odparowanie nadmiaru wody. Para wodna ulotni się
    ze spalinami i skropli w atmosferze, dopiero tam oddając to ciepło, które
    zostało zużyte na jej odparowanie. Czyli o tyle właśnie jesteś w plecy.
    Oczywiście, część jej skropli się jeszcze w kominie, ale skoro komin jest
    dobrze izolowany, to raczej niewiele - większość ci spierdzieli razem ze
    znaczną częścią energii, za którą zapłaciłeś :)
    Gdybyś potrafił skroplić tę parę jeszcze w kominku, to w porządku -
    odzyskałbyś energię potrzebną na odparowanie tej wody. Ale nie potrafisz.

    > Moze ktos bardziej uczony wyprowadzi mnie z bledu, ale nie widze powodu dla
    > ktorego nie powinienem palic mokrym drewnem.

    Jeżeli nie przyjmujesz tego, co napisałem wyżej, to sie poddaję

    T.