    Date: Mon, 02 Aug 2010 22:09:44 +0200
    From: Artur Lew <n...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Parkiet vs. deski

    W dniu 2010-08-02 08:10, QbaB pisze:
    > Co do lakierów to wiele speców od parkietów uważa iż obecne lakiery
    > wodne są twardsze niż poliuretanowowe.
    Tutaj mala dygresja bo sam robie mebelki i przed lakierowaniem czytam
    karte charakterystyki produktu (co zasadniczo rozni sie od opinii
    "fachowcow").
    Zaden z lakierow na bazie wody nie byl twardszy od nawet dosc lichego
    lakieru poliuretanowego.
    Owszem do niektorych mozna dokupic dodatek w postaci smierdzacego
    utwardzacza ale troche przeczy "eko" w nazwie...
    A koncowa twardosc i tak nie jest wieksza od smierdziela.
    Kolejna rzecz to lakiery blyszczace sa twardsze od wersji matowych. Nie
    wiem czym to jest spowodowane, pewnie jakims wypelniaczem dodawanym do
    wersji matowych czy satyn.
    Tak jak pisalem z zalet powlok lakierniczych na panelach jest to ze jest
    ona utwardzana przez UV co w warunkach domowych na razie jest srednio
    wykonalne. A taka powloka ma wieksza udarnosc niz z "domowego" lakieru.

    Artur Lew
    arturdotlewatgmaildotcom