  • Data: 2011-01-26 07:04:24
    Temat: Re: Piec gazowy - sugestie.
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jacek Bronowski" <f...@r...pl> napisał w wiadomości
    news:4d3f23ea$0$2495$65785112@news.neostrada.pl...
    > A tak wogole to naszla mnie teraz watpliwosc - czy stosuje sie (i czy jest
    > to wogole mozliwe technicznie) taki uklad, ze w czesci punktow poboru (u
    > mnie kuchnia i dolna lazienka) ciepla woda idzie bezposrednio z kotla a w
    > czesci (gorna lazienka) za posrednictwem zasobnika? Chodzi o to, zeby nie
    > przerabiac juz istniejacej instalacji (m.in. dlatego, ze pomieszczenia sa
    > po remontach), a tylko wyprowadzic nowy fragment instalacji bezposrednio
    > od kotla na gore (i tam postawic zasobnik).

    Ja mam kocioł jednofunkcyjny ze zbiornikiem 120l na ciepłą wodę użytkową
    (CWU).
    Kocioł nie może jednocześnie grzać obiegu centralnego ogrzewania (CO) oraz
    CWU,
    bo ma tylko jeden wymiennik ciepła. Za przełączanie obiegów odpowiada zawór
    trójdrogowy.
    W zbiorniku CWU znajduje się wężownica, przez którą płynie gorąca woda do
    podgrzewania CWU. Ja mam ustawioną temp. wody w zbiorniku na 45*C z
    histerezą +-3*C. Jeżeli temp. wody spadnie poniżej 42*C to włącza się kocioł
    na grzanie zasobnika CWU (albo przełącza z grzania obiegu CO) i podgrzewa
    wodę do 48*C.
    W przpadku instalacji z kotłem dwufuncyjnym bez zasobnika CWU woda ogrzewa
    się przepływowo, a więc na początku musi spłynąć woda z rur (często już
    wychłodzona) a dopiero po jakimś czasie płynie ciepła woda. Możena temu
    zaradzić montując blisko poborów wody oddalonych w sporej odległości od
    kotła zbiorniki na ciepłą wodę (rodzaj bufora ciepła). Tylko pytanie co
    zrobić, jak się woda w zbiorniku wychłodzi (straty zbiornika)?
    Jeżeli zbiornik CWU ma wężownicę można ją podłączyć w obieg CO (jeżeli jest
    jakiś grzejnik jest obok), tyle tylko, że jak woda w obiegu CO jest niższa
    niż w zbiorniku CWU to będzie wychładzać zbiornik. :-)
    Może lepiej kupić mały zbiornik bez wężownicy (na 10-20l) i zamontować w
    nim elektryczną grzałke małej mocy (tak ok. 1000W), która będzie tylko
    uzupełniała straty zbiornika przez noc (powiedzmy ustawiamy na termostacie
    grzałki, że jak temp. spadnie poniżej 38*C to grzałka włącza się i podgrzewa
    wodę do tych powiedzmy 42*C). Być może, jak zbiornik jest dobrze
    zaizolowany, a temp. wody CWU ustawiona na kotle na 45*C to przez nockę nie
    obniży się w zbiorniku poniżej 38*C i nie będzie w ogóle się załączać
    (zbiornik zapewne jest izolowany, a ponadto stoi w pomieszczeniu o temp. ok
    20*C).