  • Data: 2020-02-06 02:04:52
    Temat: Re: Płomień gazowy raz niebieski raz pomarańczowy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    s...@g...com napisał:

    > Ciekawe video nagral kiedys Cody. Tak zwany odwrocony plomien.
    > Czyli wpuszczanie tlenu do zbiornika z paliwem. Znaczy sie
    > w takim pojeciu jak my stosujemy.
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=8jmX-TUQkx4

    Miałem kiedyś sąsiada. Facet po przejściach, z jakiejś porąbanej rodziny,
    wszystko wskazywało na to, że skończy jako kryminalista. Ale nie, jakoś
    się z tego bagna wydobył i wyszedł na ludzi. Podziwiałem go za to, pełen
    szacunek. Miał ogromne braki w wykształceniu, bo do szkoły wciąż miał pod
    górkę. Nadrabiał to inteligencją (autentyczną!), ale sama inteligencja
    bez podstaw wiedzy wszystkiego nie załatwi.

    Zmajstrował spawarkę. Gazową. Acetylen-tlen. Ja na spawaniu znam się
    słabo, wiem tyle, że tlen daje się sprężać w butli do setek atmosfer.
    Za to z acetylenem same kłopoty -- sprężany robi się ciut nerwowy,
    tylko patrzeć jak wybuchnie. Rozpuszcza się go w acetylenie, też w
    butli, ale znacznie mniej go wchodzi, a ciśnienie tam niewielkie.
    Mnie takich rzeczy uczyli w szkole podstawowej.

    Przy spawaniu może wystąpić takie nieszczęście, że jak się źle pokręci
    gałkami od reduktorów, to płomień zostanie wessany do spawarki i wraz
    z dużym ciśnieniem tlenu wtłoczony zostanie do węża acetylenowego.
    To już wiem od niego. I jeszcze to, że jak ogień dojdzie do butli
    z acetylenem, to nieszczęście robi się naprawdę poważne.

    Oglądam tę jego spawarkę i pytam, co to za baniocha zamontowana jest
    na wężu z acetylenem, czegoś takiego nigdy wcześniej nie widziałem.
    To był jakiś taki metrowy kawał grubej rury stalowej. A on na to
    z powagą: zbiornik na wodę, mój wynalazek. Jak płomień dojdzie do
    tego tłumika, to woda zgasi ogień i nie będzie problemu.

    --
    Jarek