  • Data: 2019-02-24 23:31:28
    Temat: Re: Płyta OSB zamiast rigipsu.
    Od: Jacek <k...@a...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 24.02.2019 o 13:21, Tomasz pisze:
    > Majster, który ma mi wykańczać dom szkieletowy wewnątrz,
    > mówi że możemy zamiast podwójnej płyty KG dać płytę OSB 11mm a następnie
    > pokryć siatką i klejem jak pod tynk i to
    > pomalować na docelowy kolor. Poczytałem na ten temat w internecie i
    > wszędzie przestrzegają przed wyziewami formaldehydów. Wpisy te są
    > zazwyczaj z przed 10 lat
    > i nie wiem czy w dzisiaj produkowanych płytach też stosuje się
    > formaldehydy.
    > Czy macie jakieś doświadczenia z płytami OSB wewnątrz pomieszczeń
    > mieszkalnych?
    Ja mam chałupę zbudowaną na początku lat 90-tych i mam część ścian
    wykończonych karton-gipasmi i część płytami OSB (które wtedy nazywały
    się wiórowe). Żadnych wyziewów formaldehydów nie stwierdziłem, a wydaje
    mi się, że są one już od dawna zakazane do produkcji płyt "paździerzowych".
    Porównując OSB z gipsowymi mają one na pewno bez porównania większą
    wytrzymałość. U mnie wisi na nich kilka półek i lekkie szafki i na razie
    nic nie spadło. Na gipsowych można sobie najwyżej obrazek powiesić.
    Natomiast wydaje mi się, że gipsowe są stabilniejsze w czasie i mniej
    zmieniają wymiary zależnie od warunków (sucho-mokro-zimno-ciepło). Ja
    mam wszystkie ściany wytapetowane "raufazą" i pomalowane. Złącza płyt
    nie są u mnie idealne i jak się przyjrzeć, to widać, gdzie się płyty
    stykają. Są też miejsca, gdzie pojawiają się pęknięcia i jest ich
    wyraźnie więcej na płytach wiórowych, niż na kartonowych.
    Jacek