    From: "tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Po jakim czasie od zalana podlog stawiac kominek?
    Date: Tue, 24 Mar 2009 12:53:28 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Witam
    > Ile czasu musze odczekac od zalania podlog aby postawic wklad kominkowy?
    > Nie chce zrobic tego za wczesnie aby podloga mi nie siadla. Podlogi
    > zalane tradycyjnie - cement czy tam beton - nie znam sie za bardzo ;-)
    >
    > Piotr

    Zmac sie nie musisz ale warto wiedziec, ze beton jest produktem wiazanie
    mieszanki cementowo-piaskowo-zwirowej z woda. Cement to aktywny chemicznie
    proszek a beton to kamien czy skala, ktora dzieki niemu w procesie wiazania z
    tej miesznki powstaje.
    Ten proces wiazania zachodzi w czasie, wg. zaleznosci logarytmicznej czyli w
    poczatkowym okresie bardzo szybko a w miare uplywu czasu co raz wolniej. Beton
    po trzech dniach ma polowe swojej "docelowej" wytrzymalosci, ktora uzyskuje po
    28 dniach.
    Zatem spoko mozesz na tej plycie kominek stawiac, zwlaszcza, ze zapewne w
    ciagu jednego dnia go nie wybuduja.
    Ciesze sie, ze masz madrych wykonawcow, ktorzy nie ulegli presji ociplaczy i
    wylali ten beton pod kominek zapewne na podsypce zwirowo-piaskowej a nie na
    styropianie. Przecie w tym kominku jak zapalisz to i 1000 stopni temperature
    bedziesz mial i ona przez te plyte ten styropian pod nia spoko by wytopila.
    Na zakonczenie prosba. Jak tylko skonczysz to czytac, jedz i spryskaj ten
    wiazacy beton zwykla woda. Beton w czasie wiazanie ciezko pracuje, do tego
    stopnia, ze jest mu goraco, on sie nagrzewa i chce mu sie bardzo pic. Wymaga
    pielegnacji przez spryskiwanie woda lub rozlozenia na nim np. mokrych szmat.
    Jak tego przez przynajmniej tydzien od zalania robil nie bedziesz to potem ta
    powierzchnia plyty zawsze bedzie pylic tak, ze jej nigdy do czysta nie
    zamieciesz. A i odglos rozbitego garnka bedzie dawac a nie jak powinna -
    dzwonu.
    Pzdr.
    Tornad