    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sun, 22 Feb 2015 12:17:05 -0800 (PST)
    <0...@g...com>
    <54e895b2$0$2186$65785112@news.neostrada.pl>
    <5...@g...com>
    <54e8b0ac$0$2189$65785112@news.neostrada.pl>
    <c...@g...com>
    <54e92a76$0$2174$65785112@news.neostrada.pl>
    <5...@g...com>
    <54e9d7d9$0$13861$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    <54ea0a86$0$2184$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Podgrzanie wody w kranie - kosmicznie drogo
    From: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu niedziela, 22 lutego 2015 17:57:49 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > Budyń! Zejdź na ziemię, albo się obudź :)
    > Nie możesz ot tak sobie zmieniać zabezpieczenia głównego, kiedy chcesz.

    A czy ja pisze ze kiedy chce? Mówie ze gdy ci wywala zabezpiecznie główne to masz za
    mało zamówionej mocy - i tu jest błąd, a nie w wydumanej selektywnosci.

    > Ponadto każde podwyższenie mocy o kolejny 1kW wymaga uiszczenia opłaty.
    > W moim regionie jest to ok. 160zł za każdy 1kW.
    > Aby zwiększyć zabezpieczenie z 25A do 32A musisz podwyższyć zamówioną
    > moc z 14kW do 18kW czyli o 4kW co stanowi kwotę 640zł + koszty robocizny.

    odwracasz sytuacje (pod wpływem tych energeryki zresztą) - jesli zamówisz 13kW to
    prad z tego jest 23,45A - i zabezpieczenie główne 25A.
    Zamawiając 14kW (prąd 25,26A) powinienes dostac zabezpieczenie takie aby ten prąd
    przepusciło - zatem następne w szeregu jest 32A. Ale ty nie zamawiasz 17kW (prad
    30,67A) które mozna pobrac z bezpiecznika 32A tylko 14! Płacisz jak za 14 -
    oczywiscie energetyka bezprawnie próbuje podciągnąć ta moc w góre, zmusic do
    zamówienia wiekszej mocy niz potrzebujesz.
    Ale to bezprawne - potrzebujesz 14 czy 16kW to tyle zamawiasz - i za tyle płacisz.
    Zabezpieczenie cie nie interesuje - niech sie energetyka martwi ze w typoszeregu nie
    ma odpowiedniego dla 16kW.
    Jak cos to sie kłóć! :)

    > Wybacz, ale Twoje rozumowanie jest błędne.
    > Policzmy:
    > 5 obwodów gniazd na każdej fazie z wyłącznikami po 16A + 5 obwodów
    > oświetleniowych po 10A
    > Jakie powinieneś mieć zabezpieczenie główne, aby uniknąć ewentualności
    > wyłączania zabezpieczenia głównego w przypadku pełnego obciążenia
    > wszystkich obwodów?
    > Wychodzi na każdą fazę więcej jak po 130A co stanowi przy zasilaniu
    > 3-fazowym ok. 90kW

    To absurd co wypisujesz - a dlaczego zabezpieczenie miałoby zabezpieczac sytuacje
    gdzie wszystkie obwody pracują na 100% -nigdy nie było takiej zasady - zresztą dla
    sieci stosuje sie współczyniki jednoczesnosci - a to dokładnie taka sama sytuacja,
    tylko piętro wyżej.
    Zatem prawidłowo projektując instalacje należy zacząć od mocy zapotrzebowanej. Ona ci
    okresli zabezpieczenie główne, a potem dobierasz zabezpieczenia do mocy
    poszczególnych urządzen. Zakłada sie ze one wszystkie nigdy nie chodzą jednocześnie,
    zatem sumowanie zabezpieczen nie ma sensu. Tu robisz błąd.

    > Zabezpieczenia 32A to już naprawdę full-wypas.

    to ja mam full wypas :)

    > Wręcz przeciwnie. Bardzo często ludzie przeciążają obwody i zdarza się
    > to o wiele częściej niż awarie typu zwarcia.

    Statystyka. Moze sie zdarzyc ze włączysz za duzo urządzen jednoczesnie - żadna
    tragedia ani błąd w instalacji. Ale jesli sie to powtarza nalezy skorygowac, czyli
    zwiekszyc moc zapotrzebowaną.

    zakazu ze obwód nie moze byc rozgałziony po drodze do roznych odbiorników (byle tego
    samego typu).

    > Zapis ten jest mało precyzyjny.

    z tekstu wynika ze mają być obwody (czyli osobne bezpieczniki) dla:
    oświetlenia, co najmniej jeden
    gniazd wtyczkowych ogólnego przeznaczenia, co najmniej jeden
    gniazd wtyczkowych w łazience, co najmniej jeden
    gniazd wtyczkowych do urządzeń odbiorczych w kuchni, co najmniej jeden
    oraz obwody do odbiorników wymagających indywidualnego zabezpieczenia.

    i teraz kwestia co to znaczy "wymagających indywidualnego zabezpieczenia".
    Na pewno są to takie urządzenie których instrukcja mowi ze mają miec osobne
    zabezpieczenia. Dalej nie kombinujemy bo nie jestesmy od kombinowania tylko od
    wykonania instalacji zgodnie z wiedzą techniczną - a ta jest opisana w normie.
    Normy nie musza być obowiązujące zeby stanowiły zródło wiedzy i dobrych praktyk.
    A w normie sepo-wskiej czytamy pkt 4.2.1.2 Kazdy odbiornik o mocy 2kW i wiekszej
    należy zasilić z odrębnego i przeznaczonego do niego obwodu.
    W praktyce: pralka, zmywarka, suszarka, piec co, bojler el.

    Więc jeśli elektryk zrobi instalacje zgodnie z tymi zasadami bądź łaskaw nie nazywać
    ich niedouczonymi.

    > Mam zasilanie 3-fazowe.
    > Montuję na każdej z faz po różnicówce 1-fazowej.
    > Za każdą z różnicówek montuję po jednym wyłączniku nadmiarowo-prądowym
    > 16A dla obwodów gniazdek i są to kolejno wydzielone na każdej z faz
    > obwody łazienka z pralką

    Gdybys mi zafundował łazienkę na jednym bezpieczniku 16A to by mi wybijało. A tak
    zgodnie z normalnymi zasadami pralke mam osobno.

    > Naprawdę montowanie większej liczby wyłączników nadmiarowo-prądowych to
    > przerost formy nad treścią.

    :-)

    b.