    From: Ariusz <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Podłogówka zamiast kaloryferów
    Date: Fri, 02 Jan 2009 13:19:28 +0100

    > Nawet jezeli uwazam, ze to na wyrost, to zachowanie odpowiedniej formy
    > wypowiedzi powinno byc standardem, ale niech bedzie ze sie czepiam, takie
    > widac Leperowskie czasy. Na koniec dodam, ze podlogowke oblicza sie na 55
    > stopni temp. zasilania, nie 22 jak piszesz, chyba ze zakladasz, ze zima nie
    > bedzie zimniej jak -5.
    >
    > Pozdro.. TK

    Pomijając pewne rzeczy przy podłogówce nie można zapomnieć, że jest to
    ogrzewanie niskotemperaturowe - a do tego idealnie nadają się piece
    kondensacyjne , ich największa sprawność jest przy temperaturze nie
    przekraczającej 40 st C.

    Więc projektować podłogówkę do pracy przy wyższych temperaturach nie ma
    sensu - tzn. instalacja powinna wytrzymać nawet te 55 st C, ale jako
    bufor bezpieczeństwa ewentualnie konieczność szybkiego nagrzania przy
    gwałtownym spadku temp.

    Do wszystkiego dochodzi jeszcze jeden czynnik: KOMFORT - jak cię podłoga
    poparzy :), wg różnych źródeł temperatura podłogi ma mieć od 22 do 28
    st., Jeden ze speców próbował mi wcisnąć, że podłoga powinna mieć tyle
    co temperatura Ciała 36,6 - kazałem wsadzić mu palec do tak nagrzanej
    wody - poparzyć nie nie poparzy ale ciepełko będzie oj będzie. Spec
    pewnie pomylił temperaturę podłogi z temperaturą ustawianą na piecu, a
    ta nawet ustawiona na 55 st. C, może nie spowodować, że podłoga będzie
    przegrzana.

    Tu dotarliśmy do styropianu im go więcej tym lepsza izolacyjność - tylko
    nie należy przesadzać - grunt nie przemarza nam od dołu, a raczej od
    góry - wydaje mi się, że lepiej ocieplić dobrze fundamenty i im grubiej
    i głębiej tym lepiej.

    Więc im więcej ocieplenia tym niższą temperaturę możemy ustawić na
    piecu, a wtedy mamy też mniejsze straty i lepszą efektywność pieca.

    Co do grubości ocieplenie posadzki na gruncie 10 cm wydaje mi się
    wystarczająco, do tego ocieplone fundamenty.
    Co do ocieplenia stropu, jeżeli jest to przegroda pomiędzy użytkowymi
    piętrami to im mniej ocieplisz tym będziesz maił cieplejszą podłogę
    wyżej - tu raczej czynnik akustyczny ma większe znaczenie

    Ariusz