    From: Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Połączenie podłogówki z grzejnikami ?
    Date: Thu, 4 Nov 2010 05:21:06 -0700 (PDT)

    On 4 Lis, 12:45, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    wrote:

    > temperatur w różnych pomieszczeniach i regulacja za pomocą rotometrów
    > nie będzie zbyt poprawna.

    Bo ? To jest najprostsza i najsensowniejsza regulacja:) Zmniejszasz
    przeplyw, zmniejszasz moc.

    [...]
    > Przeraziła mnie wyliczana moc. Jeśli taką dużą wylicza na grzejniki
    > tradycyjne , to jak dużo by musiało być rur w podłogówce aby przy dużo
    > niższej temperaturze zasilania dać podobna moc ..

    No pomysl. HINT: podloge masz 32m2, a grzejnik 2m2 :-) Dla porownania
    powiem tylko, ze w salonie 40m2 mam trzy petle w sumie niecale 200mb i
    daje to ponad 3kW przy temp. zasilania 38stC. Przy obliczaniu
    grzejnikow podlogowych troche wszystkie wartosci zapotrzebowania
    pozawyzalem tak zeby docelowo temperatura mogla byc nizsza :)

    > To mnie trochę smuci ...

    To Cie nie ma smucic tylko conajwyzej zastanawiac ;D

    > Podłogówkę wylicza się na max 70W/m2 , a grzejniki dają na 100W/m2 ...
    >
    > Boję się o wydajność podłogówki ...

    To sie nie boj. Miliony ludzi ma i chwali, a Ty sie boisz ;) Lek przed
    "nowoscia" ? ;) 15cm styro na scianach masz - ja znam ludzi co maja
    podlogowki w scianach starych, nieocieplonych domow i jakos daja rade.
    Przy 15cm styro na scianach i 20-25 (o ile pamietam) welny w dachu i
    dobrych oknach zapotrzebowanie na cieplo w granicy 70W/m2 i tak bedzie
    sporo za wysokie :)

    > Dlatego mimo zalet podłogówki bardziej skłaniam się ku grzejnikom. To
    > ciężko schrzanić lub źle zaprojektować.

    Raczej odwrotnie. Jak grzejnik zalozysz nie tam gdzie trzeba to
    bedziesz marznal, a poprawic to bedzie b. trudno (kucie). Podlogowke
    zrob wszedzie 15cm (w lazienkach 7-8cm) i daje Ci glowe, ze wszystko
    bedzie smigac jak trzeba :-) Podlogowka wybacza bledy. Sama sie
    reguluje. Kaloryfery nie :)

    > Grzejnik zawsze można
    > skręcić , wymienić , podnieść moc na kotle ...

    Podlogowke zawsze mozna skrecic, wymienic rzeczywiscie nie tylko po
    co ? Moc tez mozna podniesc - wystarczy zmienic krzywa grzewcza na
    sterowniku :)

    > Dodatkowo mniej pomp , elektroniki , połączeń i mniej strat ..

    Tyle samo pomp, tyle samo elektroniki. W przypadku kalafiorow - wiecej
    "krytycznych" elementow (termostaty na kazdym grzejniku). Polaczen w
    podlogowkce jest dokladnie o polowe mniej (obwod podlogowki to
    zasilanie i powrot w rozdzielaczu, dla kaloryferow to jest zasilanie i
    powrot w rozdzielaczu PLUS zasilanie i powrot w samym kaloryferze;) O
    stratach juz pisalismy - nizsza temp. zasilania = nizsze straty w
    przesyle, nizsze straty na zewnatrz (kaloryfer grzeje podworko przez
    okno).

    > A w podłogówce ?
    >
    > NIC ...

    W podlogowce podnoszac temp o 5stC podnosisz moc nieraz o
    kilkadziesiat procent. W kaloryferze ledwo o pare procent.

    Rob jak chcesz - widze, ze ktos tam Cie poza ta grupa ostro namawia na
    kaloryfery bo sie pewnie boi podlogowki z niewiadomych przyczyn :-)
    Jak widzisz conajmniej kilka osob z naszej grupy (uzytkownicy i
    instalatorzy) namawiaja Cie na podlogowke a Ty ostro w te klocowate
    kalafiory chcesz isc... :) Twoj wybor - ja sobie dam glowe obciac, ze
    bedziesz zalowal, wychodzac z cieplej podlogi kuchennej i robiac krok
    bosa stopa na zimna posadzke w salonie :-) Zawczasu kup sobie cieple
    obuwie i pufe przed sofe, bedziesz z niej czesto korzystal kladac tam
    przemarzniete nogi ;-)) No troche przesadzilem ale cos w tym jest!

    > W sobotę jadę sam robić "dodatkowe" okablowanie ...
    > Szok jakie ceny , no chyba że takie ceny to standard ...

    Czyli jednak mozesz tam sam cos dzialac.. To szukaj porzadnego
    instalatora niech Ci ta podlogowke za sensowne pieniadze policzy i
    polozy. Albo sam rob - to prosta robota tylko pomocnik potrzebny
    (samemu ciezko rozwijac, giac i lapac 200m krazek PEXowy)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.