    From: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Pomysł na solar tanim kosztem
    Date: Sun, 4 Dec 2011 19:39:56 +0100

    "Lisciasty" <l...@p...pl> wrote:

    > Dlaczego kilkadziesiąt i po co blacha? Ja mówię o czymś takim:
    >
    > http://obrazki.elektroda.net/85_1253996325.jpg
    >
    > Myślę że 2-3 sztuki nałożone na siebie jako jedna warstwa by
    > wystarczyły :>

    Jaką powierzchnię mają te rurki i lamele gdyby je ułożyć jedna przy drugiej?
    1/10m2? Słońce daje ok. 800W/m2. Jeśli zrobisz kolektor 1/10m2 to uzyskasz 80W.
    Jednolita płaszczyzna jest konieczna aby zwiększyć powierzchnię absorbera,
    najlepiej żeby była to blacha, ponieważ zapewni ona szybki transport ciepła do
    Twojego parownika.
    Aby kolektory miały sens ekonomiczny, muszą zasilić odpowiedniej wielkości
    zasobnik. Jeśli w domu masz więcej niż 3 osoby, to zasobnik powinien mieć min.
    300l. To z kolei wymaga odpowiedniej powierzchni absorbera. Przy sprawności
    rozwiązania DIY będzie to pewnie z 6-8m2.
    Ja uważam, że lepiej poszukać tanich kolektorów o niewielkiej sprawności i kupić
    gotowe rozwiązanie.
    Ale sam jeszcze nic nie kupiłem i wciąż się zastanawiam nad zrobieniem własnego
    kolektora :)
    Jeśli parownik ma służyć tylko do zabawy, to ok. Tutaj masz przykład
    rozwiązania: http://www.thesietch.org/projects/solarthermalpanel2
    /index.htm
    Z reszty "lodówki" zrób pompę ciepła :)

    --