    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Przedplatowy licznik energii elektrycznej [OT]
    Date: Fri, 27 May 2011 10:39:52 +0200

    Użytkownik qlphon napisał:

    > fajnie to się zrobi, jak duży odsetek ("większa połowa";-) odbiorców
    > będzie miała takie rozlicznie
    > i powstanie coś na wzór giełdy telefonicznej, gdzie można "minuty kupić"
    > inaczej nie widzę możliwości rozbicia monopoli

    Wszystko ok, ale gadałem wczoraj z przemądrzałym panem pod krawatem w ZE
    Enion i ten stwierdził, że 'takie wynalazki jak liczniki przedpłatowe'
    są sukcesywnie wycofywane, bo... wprowadza się liczniki inteligentne,
    które nie będą wymagały odczytywania przez inkasentów, a nawet można
    zdalnie wyłączyć prąd kiedy ktoś zalega z opłatami, a jak ureguluje, to
    załączyć...

    Jednak co mnie w tej rozmowie z nim pocieszyło, to to, że po przejściu z
    taryfy C11 na G11 mój rachunek - z obecnego ok 572 zł - ma szansę przy
    tym samym zużyciu spaść do ok 440...

    > w pierwszej chwili możesz sie zdziwić... jak?... gdzie?
    > ale przecież butle na propan-butan tak działają... kupujesz od kogo
    > chcesz, kiedy chcesz, przedpłatowo...

    No i może z tego właśnie względu te przedpłatowe liczniki dawałyby
    dowolność wyboru dostawcy... i to w każdej chwili. Oni się tego boją jak
    ognia i pewnie dlatego nie chcą tych liczników, ale dla Kowalskiego to
    byłoby idealne rozwiązanie, bo skoro jeden ZE zaczynałby coś kombinować
    z cenami energii, to następną zdrapkę można by już kupić u konkurencji
    i... konkurencja by wymusiła poważne traktowanie klientów.

    [..]
    utrzymać wrzenie zupy w 5

> [...]
    > wodę blisko temperatury wrzenia
    > znowu wszystko zależy od gara, ile wypromieniowuje (pewnie b. niewiele),
    > ile oddaje konwekcyjnie (troszkę więcej, ale tez nie za dużo)
    > a ile zwiewa z odparowywaną wodą (prawie wszystko) więc dobry garnek z
    > dobrą pokrywką to podstawa sukcesu ;-)
    > i to niezależnie na czym gotujesz...
    > }
    >
    > praktycznie dochodzą jeszcze kwestii zapotrzebowania energetycznego na
    > przemiany chemiczne zachodzące w potrawach podczas gotowania
    > ale to temat wykraczający poza moje zainteresowania ;-)

    A ile procent ciepła ucieka przy gotowaniu na gazie, po bokach
    garnka...? Czy ktoś to policzył?, bo na indukcji takie zjawisko jest
    raczej pomijalne.

    > no chyba że masz płytę indukcyjną...
    > jeszcze nie testowałem na sobie, ale mam wrażanie że masz dużą szansę
    > usłyszeć dźwięk o "miłej" dla ucha częstotliwości 50 Hz

    Myślę, że jak chce się 'oszczędzać' energię elektryczną podczas
    gotowania, to raczej tradycyjna ceramiczna, czy inna nie wchodzi w ogóle
    w rachubę... Tylko indukcja.
    A dźwięki...? to pewnie zależy od modelu. U mnie słychać coś tam, ale
    nie jest to wcale uciążliwe. Wentylatory natomiast włączają się tylko
    wtedy, kiedy nagrzeje się płyta i cewki, od rozgrzanego falami
    elektromagnetycznymi garnka, a i tak moim zdaniem jest to chłodzenie 'na
    wyrost', bo bezpośrednio po zdjęciu garnka - mimo, że płyta sygnalizuje,
    że jest gorąca, to się da ją dotknąć i... ;-) nawet skóra dłoni nie
    przywrze :-).

    pozdr
    Robert G.