  • Data: 2010-02-08 14:07:17
    Temat: Re: Pytanie do fachowców instalatorów - hydraulika
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    news:hkofmg$q1j$1@news.interia.pl...

    > Nie wspominając o możliwości bardzo sympatycznego rozpadu wody na wodór i
    > tlen pod wpływem nagłego zetkniecia z wysoką temperaturą.
    > Widziałem taką "reakcję łańcuchową" jeszcze w szkole średniej gdy dwóch
    > łosi wrzuciło do umywalki z wodą czysty potas wyciagnięty ze słoja z
    > naftą. Zaczęło robić pierdut pierdut coraz mocniej i mocniej.
    > Najprawdopodobniej w wyniku bardzo energetycznej reakcji woda na styklu z
    > płonącym metalem zaczęła się rozpadać na wodór i tlen lub sam wodór
    > uwalniający się w tej reakcji mieszał się z powietrzem i nad umywalką
> [...]

    Tutaj akurat to najprawdopodobniej była tylko typowa reakcja chemiczna
    potasu z wodą, podczas, której grupa OH wody łączyła się z potasem tworząc
    wodorotlenek potasu, któremu towarzyszyło uwolnienie do atmosfery gazowego
    wodoru
    2K + 2H2O ? 2KOH + H2^ 2H2 + O2 ? 2H2O
    i w tej reakcji wybuchał wodór łącząc się z tlenem z powietrza.

    Ale prawdą jest , że woda pod wpływem wysokiej temperatury potrafi się
    rozpaść na częsteczki tlenu i wodoru.
    Taka reakcja nazywa się termolizą wody i zachodzi w bardzo wysokiej
    temperaturze, rzędu 2500 stC.
    Ale jest małe "ALE". Otóż w obecności niektórych metali, ich związków oraz
    niektórych innych związków chemicznych, reakcja ta potrafi zachodzić w dużo
    niższych temperaturach, bo już niewiele powyżej 800 stC i nazywa się
    termochemiczną termolizą wody.
    Tutaj metale i ich związki działają jak katalizatory i jednym z takich
    metali jest miedź, której związki zawarte są w niewielkich ilościach w
    węglu.
    Warunkiem powstania termochemicznej termolizy jest wystąpienie wysokiej
    temperatury, o którą nie trudno w palniku retortowym, gdzie temperatura
    potrafi sięgać 1500stC.
    Reakcja termolizy potrzebuje dużą ilość energii, którą pobiera w określonym,
    stosunkowo długim czasie. Kiedy nastapi rozpad wody, a następnie ochłodzenie
    mieszaniny tlenu z wodorem dochodzi do reakcji utleniania wodoru, która trwa
    o wiele krócej niż rozpad wody. Podczas tej reakcji uwalniana jest wcześniej
    zgromadzona energia podczas termolizy, tyle, że w przypadku łączenia trwa to
    o wiele krócej, a reakcji towarzyszy charakterystyczny wybuch.
    Oczywiście woda posiada duże ciepło właściwe i bardzo duże ciepło parowania,
    ale kiedy już osiągnie stan gazowy, wtedy zaczynają się "cyrki" związane z
    rozpadem wody na tlen i wodór oraz ponownym jej wybuchowym łączeniem .

    Takie reakcje mogą zachodzi także i w tym przypadku. Nie twierdzę, że będą
    zachodziły napewno, ale mogą zajść jeżeli zostaną spełnione 2 warunki:
    1. wysoka temperatura
    2. obecność katalizatora