eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieRegulacja wstępna (przepływy) instalacji CO "zrób to sam" › Re: Regulacja wstępna (przepływy) instalacji CO "zrób to sam"
  • Data: 2010-12-04 13:44:16
    Temat: Re: Regulacja wstępna (przepływy) instalacji CO "zrób to sam"
    Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-12-03 12:24, g-jaro pisze:
    > 1/ zdejmujemy głowice termostatyczne
    > 2/ wszystkie regulacje wstepne ustawiam na max.
    > 3/ kocioł grzeje bo mróz za oknem więc na zasilaniu mam ok 50-60 st.
    > 4/ co dalej ... ? Generalna zasada "im grzejnik dalej/wyżej tym nastawa
    > otwarta bardziej". Ale może można jakoś sprytniej ? Gdzieś/kotś wspomniał że
    > reukujemy tak by była dość wyczuwalna róznica między zasilaniem/powrotem w
    > grzejniku. Prawda li to ? Od którego grzejnika zacząć ?
    No im mniejszy układ tym ciężej regulować, bo zmiana regulowanego
    grzejnika ma duży wpływ na zmianę przepływu całości, zmienia się
    temperatura za kotłem lub prędkość przepływu i po wyregulowaniu 3ciego
    grzejnika można wracać do pierwszego ;) Ale dobrze o tyle, że mamy w sam
    raz mróz i jest sens coś regulować, bo latem nie ma szans nic ustawić.

    Zasadniczo to pojedynczy grzejnik, gdzie reszta układu pracuje "jakoś"
    (byle nie na full) reguluję tak, by na jego wyjściu (ale zaraz przy
    grzejniku, a nie przy trójniku który miesza wodę z innych grzejnikach)
    była temperatura taka, jaką chciałbym mieć na powrocie do kotła.
    Zakładając że grzejniki są sensownie dobrane do pomieszczenia (i okna
    zamknięte), to mają jakąś moc grzewczą kW przy temperaturze zasilania np
    60'C i powrotu np 40'C, więc dobór przepływu sprowadza się do tego, by
    temperatura na powrocie była te 40' = znaczy że grzejnik oddaje/może
    oddać swoją moc nominalną i jest ok. Nie sztuka dać wielki
    grzejnik/otworzyć okno i schładzać w grzejniku wodę do +18'C - kocioł
    wtedy musi ją bardziej dogrzać spowrotem do +60' = więcej energii do
    tego potrzeba, a w dodatku zbyt chłodna nagrzewnica powoduje wykraplanie
    się spalin itd...

    Tak że termometr jakiś na powrót, ustawić przepływ, poczekać z
    10-20minut, sprawdzić temperaturę, skorygować. Wg zasady mniejszy
    przepływ=niższa temperatura na powrocie (woda dłużej w grzejniku, odda
    więcej ciepła), większy przepływ = wyższa temperatura na powrocie (woda
    zbyt szybko przepływa, nie zdąży oddać ciepła).

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173