    From: zbooY <z...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rekuperacja kontra grawitacja
    Date: Wed, 23 Dec 2009 08:41:26 -0800 (PST)

    On 23 Gru, 00:33, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Ach te Wasze kominy cierniem w sercu. To wszysto jest tak naprawde nie
    > wazne, bo robiac pion kanalizacyjny i wodny i tak trzeba gdzies rury
    > zmiescic.

    no chyba, nie mowisz, ze w kominie z fundamentem i oblozony
    klinkierem?

    > Podciagniecie komina nad dach w tym ukladzie to zaden problem, a
    > zyskuje sie normalna wywiewke nad dachem bez problemu ze szczelnoscia
    > pokrycia.

    a moze wlasnie to jest nienormalna wywiewka?

    > Dolozenie jednego czy dwoch kanalow wentylacyjnych nie stanowi
    > wiekszego problemu.

    ale tu chodzi o koszty, problemu nie ma zadnego
    tak samo jak poprowadzenie rur wentylacyjnych - nie stanowi zadnego
    problemu a nie musza wychodzic nad dach ;-)

    > Komin do kominka tez trzeba zrobic. Skoro jeden
    > spalinowy to i kanal wentylacyjny tez sie zmiesci.

    tu chodzi o wogole brak kominow tylko czerpnie i wyrzutnie i
    ogrzewanie niespalinowe :-)

    > Pozostaje problem w calym
    > domu moze z jednym kominem. W moim przypadku to komin wentylacyjny w kuchni.

    a po co skoro mozna pochlaniacz z filtrami a cieplo wraca do
    wentylacji mechanicznej

    > To jedyny komin pelniacy funkcje wylacznie wentylacji kuchni z jednej strony
    > i spizarni z drugiej. Gdyby nie grawitacja to jest komin z ktorego moglbym
    > zrezygnowac, a to i tak zalezy od ukladu domu.

    ooo w dobra strone kombinujesz

    > Na dobra sprawe jak komus
    > zalezy to moze wszystko zmiescic i w jednym kominie. Ten argument jest jak
    > kula w plot. Mam jeszcze komin spalinowy w kotlowni a w nim wentylacja
    > kotlowni i garazu.

    to po prostu konsekwencja przyjetej metody grzania, wentylowania itd,
    jedno pociaga za soba drugie

    > Tu tez mozna bylo z tego zrezygnowac, ale za pozno
    > przemyslalem sprawy ogrzewania i komin poszedl nad dach. Dzis
    > niewykorzystywany poza wentylacja. Ale na trudne czasy mam komin na wszelki
    > wypadek.

    no gdybysmy sie tak na wszelki wypadek przed wszystkim zabezpieczali
    to hoho mozna by porobic ciekawe rzeczy

    > I to wszystko to pikus, bo najgorzej sprawa wyglada z zupelnie
    > innej strony. Te kominy przemarzaja i to jest temat ktory Wam fascynatom 80%
    > oszczednosci wentylacyjnej foldery reklamowe nie oznajmily

    bo po prostu nikt juz nie wnika w detale technologii, ktora odchodzi w
    zapomnienie
    czy jak kupujesz nowe mondeo to maja podkreslac, ze zobacz jaki
    wspanialy komfort do poloneza caro? ;-)

    > a nie jakies
    > blizej nieznane stopnie kominiarskie czy dziecinnie proste obrobki
    > blacharskie tych kominow, transport (komina??) przemilcze.

    wszystko sie liczy, a najbardziej sądzę, ze frajerskie dla kominiarzy
    jakbym takiego jeszcze raz zobaczyl i otrzymal od niego rachunek to
    chyba nic bym mu nie zaplacil
    ja rozumiem, ze ich malo jest i biora jak za zboze ale bez przesady

    mielismy grawitacyjna w jednym domku ale nie wymienialismy bo i okna
    byly stare drewniane i to wspolgralo jakos i koszty wymiany takie se
    ale jak ktos moze od nowa robic to z pelnym przekonaniem niech robi
    mechaniczna, oszczedzi sobie sporo klopotow

    z kolejnych ciekawostek - za wstepny rekuperator moze sluzyc rowniez
    ogrod zimowy, ktory oprocz odzysku ciepla jest rowniez natleniaczem

    po prostu mechaniczna mozna w pewnym sensie rozbudowywac / komponowac
    z nastepnymi rozwiazaniami wentylacyjnymi a do grawitacyjnej za bardzo
    nic juz nie wymyslisz

    z.

    ps 80% oszczednosci na wentylacji to chyba na wyzszych biegach i to w
    średnich krzyżowych bez gwwc