  • Data: 2016-09-13 20:14:30
    Temat: Re: Rekuperator - bełkot marketingowy
    Od: Budyń <b...@r...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu wtorek, 13 września 2016 18:18:26 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Nie trzeba znac zadnych temperatur i przeplywow. Wystarczy znac dwie rzeczy.
    Pierwsza to srednioroczna temperatura dla danego miejsca, w uproszczeniu moze byc dla
    Polski. W Polsce to ok +8 stopni. Druga to straty na wentylacje. Podawane sa dla
    najnizszej okreslonej przepisami temperatury, ok - 20 stopni. Straty na wentylacje
    mozna wziasc z innego tematu bo byly w nim podawane, jakies 1,5kW. Przy -20/+20
    -1,5kW. 0/+20 750W. +10/+20 -375W.

    uprzejmie cie informuję
    straty dla budynku o objetosci v=410m3 dla sezonu grzewczego trwającego 250dni,
    sredniej temperatury zewnętrznej +8, wewnętrznej +20 to 10000kWh co kosztuje jakies
    2200zł. To wszystko przy załozeniu ze wentylacja dziala sprawnie czyli wymienia całą
    objętosc 1x na godzinę.
    Jesli faktycznie płaci sie mniej to znaczy ze wentylacja została ograniczona ponizej
    normy.

    Teraz wezmy system z rekuperatorem.
    Przy sprawnosci odzysku 75% koszty wyniosą 548zł plus prąd na wentylatory ok. 250zł
    (liczone dla calego roku oczywiscie). Razem jakies 800zł.

    Aha, przyjąłem tą srednioroczną +8, ale u mnie srednia temp. sezonu grzewczego to wg
    stacji meteo we wrocawi to 5,5stopnia. Co daje kwoty 2652zł i odpowiednio 913.

    Oszczednosc jest zauważalna, panie kolego. Chyba ze sie nie wentyluje grawitacyjnie i
    siedzi w smrodzie :)

    b.