    From: "Ghost" <g...@e...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rozgrzalem podlogowke.
    Date: Tue, 27 Oct 2009 10:21:24 +0100

    news:hc6c63$ff$1@news.interia.pl...

    > Tak, tylko jak rozgrzeje sie podlogowka a jest na calym dole, to wystygnie
    > znacznie pozniej jak ogrzewanie na gorze w sypialniach moze byc potrzebne.
    > Poza tym dla podlogowki tj. w pomieszczeniu z nia ustawia sie zwykle
    > nizsza temp., bo odczuwalna jest wyzsza, choc to moze nie ma znaczenia bo
    > kociol to i tak dwa rozne obiegi.

    No wiec gdy masz rozne systemy z bardzo rozna bezwladnoscia, ternmostat
    powinien byc tam gdzie bezwladnosci nizsza, ewentualnie tamze dodatkowy
    termostat.

    > Tak to niby wyglada, ale przygladajac sie calosci mozna by podejsc do
    > problemu nieco inaczej. W Twoim przypadku podstawowy sygnal temp. to
    > czujnik pomieszczenia. Ja skupiam sie na temp. zasilania i powrotu.

    No wlasnie - ja mam uklad ze sprzezeniem zwrotnym, Ty bez - jak sadzisz
    ktory jest zwykle skuteczniejszy?

    > Kiedy wymiana ciepla przestaje zachodzic a glowice na grzejnikach zostana
    > zamkniete, to wzrasta temp. powrotu. Kociol zmniejsza moc. W momencie
    > kiedy podlogowka osiagnie nastawiona temp. a mieszacz calkowicie zamknie
    > obieg, to do kotla zacznie wracac woda o temp. rownej temp. zasilania i
    > kociol sie wylaczy, lub bedzie grzal na minimalnej mocy. Pisalem, ze
    > kociol z poczatkowej pelnej mocy kiedy uruchomilem ogrzewanie na dluzej,
    > po trzech bodajze godzinach "zszedl" na 35% mocy, a to tylko pare godzin.
    > Sadze, ze bazujac na temp. wody w instalacji mamy obraz calego domu w
> [...]

    Tylko, ze termostat to rozwiazanie dodatkowe, pracujace dodatkowo oprocz
    tego co Ty masz. Zawsze wylaczy wczesnej. Druga sprawa, kiedy Twoj kociol ma
    sie wlaczyc jesli nie ma termostatu? W sytuacji, gdy teperature pomieszczen
    mierzysz na podstawie temperatury powrotu, dokladnosc drastycznie spada -
    bak dokladnosci to wieksze koszty i/lub mniejszy komfort.

    > Nie twierdze, ze to idealne rozwiazanie, ale jak mi sie zdaje rozwiazuje
    > wszystkie te problemy zwiazane z kominkami, niereprezentatywnoscia
    > pomieszczen i takie tam, a pogodowka to wylacznie ruch po prostej wg.
    > ktorej sterownik przyjmuje konkretne temp. zasilania w oparciu o temp. na
    > zewnatrz. Regulacja calosci bedzie wymagac sporo czasu, ale mysle ze sie
    > da.

    Regulacja z termostatem moze troche trwac, a bez to juz chyba bedzie
    ciekawsza zabawa, zwlaszcze, ze przeciez ciagle beda Ci sie zmienialy
    warunki zewnetrzne.