    From: "Maniek4" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rozgrzalem podlogowke.
    Date: Tue, 27 Oct 2009 10:45:25 +0100

    news:hc6e2r$kb8$1@news.onet.pl...

    > No wiec gdy masz rozne systemy z bardzo rozna bezwladnoscia, ternmostat
    > powinien byc tam gdzie bezwladnosci nizsza, ewentualnie tamze dodatkowy
    > termostat.

    A no, tylko ze czujnik temp. na dole moze nie dac sygnalu do grzania jeszcze
    dlugo a na gorze bedzie coraz zimniej.

    > No wlasnie - ja mam uklad ze sprzezeniem zwrotnym, Ty bez - jak sadzisz
    > ktory jest zwykle skuteczniejszy?

    Ale jeden czujnik na caly dom to wydaje mi sie troche malo.

    > Tylko, ze termostat to rozwiazanie dodatkowe, pracujace dodatkowo oprocz
    > tego co Ty masz. Zawsze wylaczy wczesnej.

    No wlasnie, wylaczy wczesniej i moze wlaczy za pozno a tego wlasnie staram
    sie uniknac.

    > Druga sprawa, kiedy Twoj kociol ma sie wlaczyc jesli nie ma termostatu? W
    > sytuacji, gdy teperature pomieszczen mierzysz na podstawie temperatury
    > powrotu, dokladnosc drastycznie spada - bak dokladnosci to wieksze koszty
    > i/lub mniejszy komfort.

    Kociol wlaczy sie wtedy, kiedy temp. powrotu spadnie. Moze byc tak, ze tylko
    jedna glowica gdzie kolwiek bedzie otwarta a reszta zamknieta. Temp. powrotu
    niezaleznie od pomieszczenia, ale z otwartym obiegiem zacznie spadac a to
    uruchomi kociol do momentu ponownego wyrownania temperatur, albo przez
    zamkniecie glowicy, albo przez samoregulacje podlogowki. Taki system daje mi
    ten komfort, ze moze praktycznie sterowac kazdym pomieszczeniem oddzielnie
    mimo polaczenia wszystkiego w calosc. Nie interesuje mnie ktory grzejnik ma
    otwarta glowice, czy ktora petla robi sie chlodniejsza. Kociol tego tez nie
    wie, ale wie ze temp. spada i trzeba zaczac grzac. Reszte zalatwi
    samoregulacja podlogowki, czy przymkniecie glowicy na grzejniku. Nie mowiac
    juz o grzaniu kominkiem. Wzrost temp. przez ogrzewanie kominkiem jest jakby
    od razu uwzgledniany w calym systemie ogrzewania gdyz ma wplyw na temp.
    powrotu.

    > Regulacja z termostatem moze troche trwac, a bez to juz chyba bedzie
    > ciekawsza zabawa, zwlaszcze, ze przeciez ciagle beda Ci sie zmienialy
    > warunki zewnetrzne.

    Kwestia dobrania odpowiednich nastaw, pozniej sie tego nie rusza. A
    "pogodowkowy" ruch po prostej powinien teoretycznie uniezaleznic mnie od
    temp. na zewnatrz.

    Pozdro.. TK