  • Data: 2022-09-05 10:48:49
    Temat: Re: Roznicówka przy basenie
    Od: WS <L...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    poniedziałek, 5 września 2022 o 07:00:06 UTC+2 Budzik napisał(a):

    > Nie wiem czy dobrze rozumiem ale chyba własnie o to chodzi zeby wtedy
    > rozłącząło?
    > Przeciez np pompa zanurzeniowa jest w basenie...

    No nie...

    To jeszcze raz:

    Mowimy o wlączeniu róznicowki w te 2 przewody N, L i rozdzieleniu N za roznicowka (
    na bolec w gnieździe), jak napisałeś wczesniej :

    > A jaka roznice dla roznicówki ma to czy bolec z gniazdka jest
    > podłączony do uziemienia czy do N ale juz za roznicówka? Odległosc ma
    > znaczenie?

    W takim układzie, zakladając, że pompa w pierwszej klasie ochronności, czyli używa
    ochronnego z bolca, jest on np. podpiety do metalowej obudowy:

    Przy sprawnej pompie (brak upływnośći):
    1. Prawidłowe podpięcie zasilanie ma L, N przez różnicówkę, suma prądów na obu
    przewodach jest zero (co plynie jednym wraca "w drugą stronę" drugim). Ochronny PE,
    obudowa... nie ma wpływu na różnicówkę, dopiero jakieś zwarcie do niej ją wywali...
    2. Bezsensowne podpięcie: N zbocznikowany na bolec. W ten sposób lączycz "przy
    okazji" N zasilania silnika z obudową (przez tą zworę do bolca w gniazdku), czyli jak
    tylko obudowa stanie na czymś przewodzącym do ziemi (np. mokra trawa), to część prądu
    wróci przez N, ale część bezpośrednio do ziemi przez N do gniazda, bocznik, PE do
    obudowy, obudowe... jaki procent zależy od stosunku oporności tego połączenia i N do
    uziemienia w skrzynce... ale przy okazji wyłączy różnicówke, bo suma prądów
    przestanie się zgadzać. Tą zworą w gniezdzie robisz "przebicie" do obudowy...

    Jeśli podział N będzie przed różnicówką, to oczywiście tak samo też część prądu może
    płynąć przez obudowę, ale nie jest to rejestrowane przez różnicówke i jej nie wywali
    Żeby na obudowie nie pojawiło się niebezpieczne napięcie uziemienie MUSI być
    porządne!!!