    From: "Jackare" <...@s...de.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rura GAZOWA w a kondensacja pary wodnej
    Date: Wed, 26 Aug 2009 11:54:16 +0200

    >Kiedy zgłosiłem się do speca od tego wyśmiał mnie i
    > powiedział, że można ukryć w ścianie pod warunkiem, że rura będzie coś tam
    > (skręcana lub spawana, albo coś jeszcze) i bezpośrednio na rurę nie wolno
    > gipsu, tylko najpierw tynk cementowo wapienny, potem gipsowy...
    > Nie mam powodu nie wierzyć gościowi, który pracuje w GAZOWNICTWIE i na
    > codzień zajmuje się takimi instalacjami. Niestety moja rura musi iść teraz
    > w dość widocznym miejscu (oczywiście pod tynkiem)

    Pod łatwo usuwalną wartstwą tynku można poprowadzić tylko i wyłącznie rury
    STALOWE łączone przez SPAWANIE. Żadnej innej nie wolno.
    Żadne pocenie na rurze gazowej nie występuje - gaz płynie lub jest w niej
    pod w miarę stałym, niewielkim ciśnieniem i nie występują tu żadne przemiany
    termiczne.
    Rura gazowa przez zatynkowaniem musi być pokryta minimum farbą
    antykorozyjną. Nie zakrywaj rury bezpośrednio gipsem. Gips nie może mieś
    kontaktu ze stalą bo wywołuje korozję i pomijając wszystkie inne względy, na
    ścianę będą ci wychodzić rdzawe plamy lub smugi.
    Bruzda rury może się uwidocznić na skutek wpływu na wilgotność całej ściany.
    Jeżeli ściana ma w sobie jakiś tam poziom wilgotności to płytka bruzda ze
    stosunkowo grubą rurą może tą wilgotność albo kondensować bradziej albo być
    bardziej sucha niż reszta ściany i wtedy będzie widoczna albo jako
    jaśniejsza albo ciemniejsza smuga. Trzeba się starać wypełnić bruzdę takim
    samym tynkiem jak reszta ściany.