    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>
    Subject: Re: Rzutnik mam i ja :-)
    Date: 07 Oct 2021 12:48:24 GMT

    Jest Thu, 7 Oct 2021 08:39:19 +0200, Mateusz Bogusz pisze:
    > Epson EH-TW740. Brałem pod uwagę też Optome HD27e ale to DLP i martwiłem
    > się o jasność w ciągu dnia. Przy LCD Epsona jeżeli tylko słońce nie
    > świeci prosto na ekran, to w zasadzie nie ma po co zmieniać z ustawienia
    > ECO.

    Ja mam ,,pokrewny" EH-TW5650. Z jasnością obrazu jest dokładnie tak, jak
    piszesz. 100% czasu pracuje w trybie ECO. Rzucam na biały ekran
    z odległości ok. 3,5 m.

    > To mój pierwszy projektor więc nie chciałem przekraczać ~2500zł. Z
    > resztą patrząc np. na deklarowany poziom hałasu, to projektory do 4000zł
    > nadal "chwalą się" tym samym poziomem 27-28dB.

    Mój w trybie ECO jest praktycznie niesłyszalny przy normalnym oglądaniu.
    W idealnej ciszy byłoby go słychać, ale poziom hałasu jest niewielki. Na
    ogół, bo to oczywiście zależy od temperatury otoczenia. Jak jest mu
    trochę cieplej, to już zaczyna sobie tam świstać. W trybie normalnym zaś
    nie ma co się oszukiwać: głośny jak odkurzacz.

    > Brak WiFi - załatwiłem x96 MAX+ (chromcast-podobne) który jest podpięty
    > pod skrętkę.
    > Dla mnie istotne było np. żeby miał wyjście audio-out.

    U mnie akurat jest podpięty pod Pi, więc nie używam tych wszystkich
    ficzerów. Dźwięk także idzie z interface audio.

    > Lens Shift (na pewno pozwala zmniejszyć lub zrezygnować z korekcji
    > trapezowej przy montażu sufitowym) i Zoom z pewnością ułatwiają montaż w
    > dokładnie wybranym miejscu, ale ja miałem wyliczone bo brałem pod uwagę
    > zakup bez tych wspomagaczy.

    Z moich eksperymentów wynika, że przy rozsądnych kątach oraz
    odległościach (wiadomo, skrajności trzeba unikać) obraz jest tak samo
    dobry przed, jak i po korekcjach. Tak samo, tzn. na brzegach jest nieco
    nieostrości oraz widoczna jest gorsza zbieżność barw, ale jest to od
    tych korekcji praktycznie niezależne. Jak na tę półkę, to powiedziałbym,
    że obraz jest zaskakująco dobry. Przy normalnym użytkowaniu nie ma się
    wrażenia, że coś, w którymś miejscu jest nie tak.

    Pozostałych przypadłości nie było[1]. Tzn. nagrzewa się szybko
    i korekcja ostrości jest niepotrzebna. Co jakiś czas zresztą sprawdzam,
    czy coś się nie rozjechało - niczego takiego nie zaobserwowałem. Pisków
    nie słychać. A, jedną rzecz słychać: pykanie automatycznej przysłony,
    szczególnie jeśli jasność obrazu szybko się zmienia (można ją wyłączyć).

    > Aktualnie rzucam na białą ścianę i chociażby wieczorem jestem więcej niż
    > zadowolony. Jedna rzecz czego nie widać za dnia, a widać wieczorem.
    > Czarny ekran jest wieczorem "grafitowy" na białej ścianie. Tym bardziej
    > że pod sufitem wisi, więc używam korekcji trapezowej.

    Na białym ekranie oczywiście jakość czerni spada. Do tego duże
    znaczenie mają odbicia (np. od sufitu).

    > A to powoduje że
    > wokół obrazu mam "ramkę" (im bliżej podłogi tym szersza). Gdy wyświetla
    > się jasna scena to tego nie widać, ale w ciemniejszych scenach ramka
    > uwidacznia się.

    A tu jakoś nie mogę sobie tej ,,ramki" wyobrazić... U mnie niczego takiego
    raczej nie ma. Z tym, że używam ekranu, który ma czarne obwódki
    (spełniają funkcję kaszet kinowych) i bardzo dobrze wpływają na odczucie
    kontrastu obserwowanego obrazu. Fajniej się ogląda, niż np. na ścianie.

    > Ja z powodu tej ramki, póki co zastanawiam się na "wymalowaniem" ekranu
    > na ścianie. Wyczytałem że ekran daje się jasnoszarą, a na ramkę (kilka
    > cm) czarny (oczywiście farby należy zastosować jakieś specjalne...).

    Też mam zamiar wymalować ,,na szaro". Do tego oczywiście ramki, a także
    na czarno kawałek sufitu.

    k.

    [1]. Miał jedną przypadłość - co się ponoć często zdarza. Lampa zaczęła
    migotać w trybie ECO. Została wymieniona na gwarancji i teraz jest
    dobrze.