    From: "Aleksander" <f...@f...fake>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Sezon idzie na rabanie.
    Date: Fri, 6 Sep 2013 12:58:05 +0200

    "Ergie" wrote in message news:l09qdd$sn3$1@node1.news.atman.pl...

    > Ktoś tu się kiedyś chwalił że kupił świder (bywają na allegro) i miał coś
    > takiego sobie zrobić.
    >
    > Dla mnie jak to pierwszy raz zobaczyłem to była rewolucja - w końcu można
    > bezpiecznie kazać kobiecie porąbać drewno i nie posieka sobie stóp. Z tą
    > kobietą to oczywiście żart, ale fakt faktem, że jest to bardzo bezpieczne.

    Hej,

    Ten ktoś to mogłem być ja ;).

    Zrobiłem sobie taką łuparkę i faktycznie jest niezła.
    Mam jakieś filmiki zrobione, to jak znajdę, to się pochwalę jak idzie.

    Problem jest, jak jest mocne, sękate podeschnięte drewno.
    Wówczas trójfazowy silnik 3.5KW staje i trzeba wówczas świder
    oswobodzić :( czyli wypiłować drewno... nieprzyjemna robota.

    Do świeżego drewna - polecam - nawet 50 letnią skęata jabłoń...
    ... świder porozrywał ją bez zająknięcia - ale łupałem
    tego samego dnia, co była ścięta.

    Ale do suchego sękatego... kupiłem właśnie ostatnio X27.
    Nie zaklinuje się w środku wielkiego grubego klocka a
    do tego prądu nie bierze ;).

    Ale rok temu to łuparka nałupała się i owszem.
    Szybciej niż siekierą i precyzyjniej.

    Jeden z minusów - jak jest gorąco, to świder dosyć szybko
    się zagrzewa i trzeba robić przerwę.

    I ogólnie... nie nadaje się, jak chcemy połupać parę pniaczków.
    Bo to przedłużacz trójfazowy trzeba wywlekać, sama maszyna
    też ciężka... więc rozstawianie się z łuparką ma sens, jak
    chcemy faktycznie zrobić sporo drewna - ale tu też uwaga -
    - tylko w dobrą pogodę, czyli nie w upalne lato no i nie
    w czasie deszczu ;).

    Ktoś miał zastrzeżenie o bezpieczeństwo.
    Wręcz przeciwnie - jest to chyba najbezpieczniejszy przyrząd
    do łupania drewna jaki można sobie wyobrazić.
    To już nawet siekiera jest bardziej niebezpieczna.

    Przede wszystkim, w trakcie łupania nie ma odskakujących
    kawałków drewna - nic nie odlatuje, nie odbija, nie
    odskakuje.

    Ręki nie da się w coś takiego wkręcić - o ile ma się
    dobrze dopasowany klin - ten klin pod spodem, to właśnie
    po to, aby drewno (albo co innego :P ) nie dostało się
    pod świder.

    Pozdrawiam,
    Aleksander.