  • Data: 2017-11-12 01:19:55
    Temat: Re: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Od: QUATTRO <q...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    oczywiście że możesz murować z tych bloczków, z twojego opisu wynika,
    że nie przewidujesz ścian prostych tylko same łuki mają być, podstawa w
    takim razie jest tu odpowiednie wyprofilowanie wezgłowia myślę że ławy z
    odpowiednim wyprofilowaniem wierzchu pod wezgłowia,
    powinieneś się też zastanowić nad ewentualnym spięciem prętami
    zbrojeniowymi przeciwległych ław aby zabezpieczyć
    przed przesunięciem od rozporu, bo czasami grunt może nie sprostać sile
    rozporu. Murujesz klasycznie co druga warstwa mijankowo o pół pustaka
    przesunięta, ustawiaj dokładnie pustaki do promienia krzywizny. Dowcip z
    łukami polega na wyeliminowani sił rozciągających, dlatego przecież
    Rzymianie górowali nad Grekami jeżeli chodzi o przekrywanie większych
    rozpiętości, bo belki kamienne stosowane w klasyczny sposób z wiadomego
    powodu nie sprawdzą się dla większych rozpiętości, dawniej uczono o tym
    już na wychowaniu plastycznym w 7 albo 8 klasie podstawówki
    To w zasadzie bardzo prosty sposób murowania.
    Clou sprawy jest odpowiednie zaizolowanie i odwodnienie obiektu, spróbuj
    poszukać opisów odwodnienia budowli ziemnych fortec austriackich, jest
    trochę świrów forteczników z Krakowa i okolic zajmujących się
    zagadnieniem. Najlepszym rozwiązaniem byłby obiekt w stoku pagórka,
    poznałem kiedyś gościa z Normandii, który marzył o domku z drewna w
    takim stoku, wapno z gliną miało chronić ściany przed zgniciem (no i
    odpowiednie odwodnienie) są takie rozwiązania, pogooglaj w różnych
    językach to ci wyrzuci coś to samo na tubkach, szczególnie Rosjanie
    lubią to budować. Mam gdzieś pdfy ruskie i nie tylko z takimi rzeczami,
    oni oprócz tego preferują również półziemianki. Kończąc wyjaśnij mi czy
    to jakiś atawizm czy faktycznie dużo jesz. Koszty tego olbrzymie, nie
    wiem czy efekt jest wart takich nakładów. Wiem że takie budowle dają
    odpowiedni mikroklimat, po prawdzie ojciec mojego znajomego budowę domu
    na działce zaczął od ziemianki/piwniczki na końcu działki, ale on
    przeżył zimę 44/45 w ziemiance w Solcu Zdroju zaś obok szalały bitwy
    pancerne, zaś te przykłady nie obrażając, kojarzą mi się z bunkrami
    hitlerowców z ich maniakalnym zamiłowaniem do rycia w ziemi-swoją drogą
    napotkane przeze mnie swego czasu w środku lasu za Wiedniem wentylacje
    żbet wyrastające z ziemi i wokół niczego co by podpowiadało skąd i od
    czego to, a najbliższe domki na horyzoncie ok 800m zabiły mi ćwieka
    nieźle :))
    Nie rób tego tak jak na przykładzie, trochę wyszło nieestetycznie, wiem
    że trudni czasami na płaskim terenie i z odpowiednim stosunkiem wód
    gruntowych zrobić coś nieinwazyjnego dla krajobrazu i otoczenia