  • Data: 2009-11-04 10:01:10
    Temat: Re: Solar First day
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    news:hcqjlj$auo$1@news.interia.pl...

    > Przeciez sam kolektora nie robiles. Kupiles gotowca i wplyw masz z gory
    > ograniczony do jego wydajnosci.
    Tak Ale ja wiem CO kupiłem.

    > To malo popularna teoria
    > http://ir.ptir.org/artykuly/pl/107/IR(107)_2314_pl.p
    df

    Czytałem to i masę innych prac. TYrzeba jednak podejśc do tego od strony
    praktycznej której podczas testów brakuje.
    1. W słoneczny mroźny dzień kolektor pokryty jest szronem więc nie pracuje.
    Owszem podczas testów w taki dzień rury zostaną odmrożone i dopiero wtedy
    ustawione na stanowisku bo inaczej nie można by było przeprowadzić przecież
    testu. W domu nie wyobrażam sobie jednak dymać na dach i próbować to jakoś
    odmrażać bo skończy się pękaniem delikatnych rur.
    2. Rury w kolektorach prózniowych pękaja także same. Jak ktos ma pecha to w
    zimie pękną nawet dwie. Koszt jednej to około 150-300zł. Więc znowu straty.

    Prawda o użytkowaniu próżniowych jest taka. W zimie mają niby większą sprawność
    ale korzyści z tego niwelują wspomniane wady. W lecie natomiast sprawność
    płaskich jest górą
    i to decyduje że rocznie z płaskich uzyskamy jednak więcej energii w naszej
    strefie klimatycznej.

    Przedstawię ci porównanie taniego kolaktora płaskiego oraz drogich prózniowych w
    niezależnym instytucie SPF w Szwajcarii.

    http://www.solarenergy.ch/factsheets/scf825de.pdf Brauchwarmwasser (ciepła
    woda użytkowa) 520kW/m2 rocznie. Ten Kosztuje w porywach do 1300zł

    http://www.solarenergy.ch/factsheets/scf911de.pdf Podstawowym elementem tego
    kolektora sa rury. Rury te zamawiane są przez znanych kilku renomowanych
    producentów w chinach u tych samych samych dostawców. Wystarczy dzień
    szperania w necie aby się przekonać którzy to są. Uzysk z tego kolektora
    518kW/m2 rocznie koszt takiego kolektora około 2500zł a gdy jest na nim markowy
    znaczek kwota przekracza 3000zł. Wiele ofert na allegro to właśnie kolektory z
    tymi konkretnie rurami.

    http://www.solarenergy.ch/factsheets/scf846de.pdf ten też nie powala z nóg
    swoimi osiągnięciami a swoje kosztuje.

    http://www.solarenergy.ch/factsheets/scf989de.pdf ten potrafi sporo ale stosunek
    ceny do osiągów jest tragiczny. 4500zł

    > Co za roznica na dachu czy w ogrodku. Jezeli kat sie zgadza to w czym problem?
    > Nie uzyskasz wiecej tylko dla tego, ze sasiaduja z ogorkami. No chyba ze co 10
    > min. biegasz je przestawic.

    No właśnie kąt dachu może wynosić róznie 30, 45 stopni. Ja w ogródku mam 50.

    > Ho bywalem w okolicach, choc troche bardziej na poludnie. :-) Moje ulubione
    > widoki sa wlasnie na poludniu. Ciekawe jaki ma wplyw samo polozenie na
    > poludniu wzgledem srodka i polnocy np. To w sumie nie tak wiele, kilkaset
    > kilometrow.

    Nie ma większego wpływu. Owszem jest taka praca która opisuje średnie
    zachmurzenie danego regionu Polski ale nie są to jakieś skrajne róznice chyba że
    ktoś porówna bardzo duże wysokości z nizinami.