  • Data: 2009-11-04 11:25:49
    Temat: Re: Solar First day
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    news:hcrkeb$kdh$1@news.interia.pl...

    > Co kupiles?
    Polskie bo dobre :)

    > Poza tym zamarzna jezeli juz to oba. Niby obieg mozna odwrocic, ale ile taki
    > plaski bedzie mogl ogrzac przy duzym mrozie, jak sam jest studzony?
    Płaski po godzinie na słońcu sam się rozmrozi (zobacz na szyby w autach w
    słońcu) Próżniowy pozostanie zamrozony
    Jedynie gdy chcesz przyśpieszyć rozmrożenie to mozna w płaskim włączać obieg. W
    próżniowym na nic sie to nie zda.
    W środku płaskiego co prawda nie ma prózni ale plecy takiego kolektora są
    wyłozone wełną. Przód odsłonięty szyba.
    Nie jest problemem wystudzanie lecz wspólczynnik emisji absorbera który w
    płaskim jest wyzszy przez brak prózni.
    Ale już współczynnik absorpcji w płaskim jest sporo większy i dlatego w wyzszych
    temperaturach płaski spisuje się lepiej niż prózniowy.
    Te dwa ważne parametry oraz fakt że kolektor płaski jest jednak docieplony od
    tyłu i zamknięty naprowadziły mnie do pewnego przemyślenia.
    Odpowiednie podejście do ustawień i sposób rozruchu i utrzymania pracy pompy już
    mam wyniki. Wiesz że zanotowałem wielokrotnie w zimie uzysk około 400-500W z
    trzech kolektorów ze słońca które w lini prostej do kolektora zasłonięte było
    chmurą? Mało tego! zdazyło się że w lecie słońce było z tyłu za kolektorem
    zasłonięte lasem a jego promienie odbijały się od jasnej chmury padały na
    kolektor z przodu i ten grza! 100-200W ale grzał.
    Ktos kto wie o co chodzi też dojdzie do tego po wielu obserwacjach.

    > W lecie nawet z pomalowanego na czarno duzego kaloryfera mozemy miec nadwyzke.
    > Po co mi wiecej jak to co moge wykorzystac?
    > Reszte pomijam, bo zawodowo sie tym nie zajmuje i na dobra sprawe mozesz
    > napisac co chcesz a ja to zobacze pierwszy raz na oczy.

    Mnie się nie chciało bawić w samoróbki z kaloryferów. Wystarczy że sam wykonałem
    stelaż i całą instalację to już trochę włożonej pracy i zaoszczędzonej kasy.

    > Ale kat dachu to nie kat nachylenia kolektora.

    Najcześciej jest bo montuje się kolektory na płasko na powierzchni dachu. zadko
    kiedy widzę aby ktos podnosił kąt kolektora ponad dach. Powoduje to zresztą
    efekty uboczne jak jakies szumy wiatru. Podcisnienie przy dużej wichurze pod
    kolektorem może nawet w skrajnym przypadku ruszyć dachówkę.

    Marek