    From: "tarnus" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solar grzeje podłogówką - pierwsze spostrzeżenia.
    Date: Sun, 14 Nov 2010 11:30:39 +0100

    news:ibo80p$ka$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie traktuj mnie jaka napastnika...
    Może się wyraziłem w sposób jaki mnie zrozumiałeś ale wcale cię nie traktuję
    jako napastnika.

    > W linkach wczesniejszych mocy nie ma. Sa wartosci kwh/m2, mnie interesują
    > kW/m2.

    Fakt ale są tez ogólnodostęne w necie wartości nasłonecznienia w godzinach
    dla
    poszczególnych pór roku.
    W sumie ta ja sam juz nie wiem, nie mam akiejś 100% pewności ale mówi
    wszędzie
    o wartości średniej na płaszczyznach poziomych.cytuję z netu:

    "Na terenie Polski nasłonecznienie jest zbliżone do północnej Francji i
    Niemiec,
    średnia w roku gęstość energii zawiera się w przedziale od 600 do 800 W/m2.
    W Polsce
    pomiary promieniowania prowadzone są przez Instytut Meteorologii i
    Gospodarki Wodnej.
    Wartości promieniowania są mierzone i podawane w odniesieniu do płaszczyzny
    poziomej,
    natomiast kolektory słoneczne są ustawione najczęściej pod określonym kątem
    do poziomu
    tak, aby podczas pracy promienie słoneczne padały na nie pod kątem możliwie
    prostopadłym. Intensyfikuje to znacznie ilość energii padającej na
    powierzchnie kolektora."

    Tak więc jak widzisz mowa jest o wartości średniej w roku i na powierzchni
    poziomej
    a mój sterownik wskazuje wartość chwilową a nie średnią i na dodatek
    kolektorem
    ustawionym do słońca.